Svenskar eller svensktalande i Tyskland (Baden-Wuerttemberg)

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
JagÄlskarSthlm
Stiller Beobachter
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Svenskar eller svensktalande i Tyskland (Baden-Wuerttemberg)

Beitrag von JagÄlskarSthlm »

Hejsan allihopa!

Hoppas det står bra till med er.

Jag funderar på att flytta från Stockholm till Karlsruhe pga ett bra jobberbjudande.

Det är väldigt mycket som håller mig kvar i Stockholm, men åt andra sidan vill jag gärna ta nästa steget och jag vet att Sverige alltid kommer finnas kvar. En vacker dag kommer jag garanterat att flytta tillbaka, men innan dess vill jag gärna hunnit med andra länder också.

Min fråga lyder så här: Har vi någon här som bor i Karlsruhe eller åtminstone i omnejd? Antingen någon som håller på att lära sig svenska eller någon som till och med är svensk?

Skulle gärna vilja hålla kontakten med svenskar eller med svensktalande.

Stort tack!

Hälsningar från världens finaste stad :wink:

JagÄlskarSthlm :D

Sams83
Schweden Guru
Schweden Guru
Schwedisch-Kenntnisse: gut
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Re: Svenskar eller svensktalande i Tyskland (Baden-Wuerttemb

Beitrag von Sams83 »

Hej :smt006,

tyvärr så bor jag inte i närheten av Karlsruhe men ungefär 2h bort (Ostalb). Själv bodde jag i Sthlm i nästan 1,5 år (2009/2010) och saknar staden och svenskarna såklart :) Så om du vill kan vi gärna snacka lite svenska här och där, men tyvärr är Karlsruhe lite för långt bort att träffas varje vecka :)

Hälsningar till världens finaste stad ;)

Simone

Salsa

Beitrag von Salsa »

Hej. Jag har flyttat till Karlsruhe. trivvs bra och vet att det finns flera här. Jag själv är inte svensk men bodde i Halmstad 7 âr. Vet att det finns dagis och till och med svensk klass för barnen. Har du flyttat redan? Mvh

tasholli

Beitrag von tasholli »

hej jag är fron sverige, och bor i karlsruhe i snart ett ar. men har inte sätt eller hört nogon svensk

Antworten Vorheriges ThemaNächstes Thema