Sörmland

Tipps und Infos, Fragen und Antworten, Kultur - Menschen - Studium - Leben: Alles über Schweden!
Link zum Portal: https://www.schwedentor.de/land-leute
Odin

Die Kahlfresser kommen

Beitrag von Odin »

Hallo Hobbit<p><br>: Ta tiden med en nypa salt (wie schon zuvor hier im Forum <br>: erwähnt)<p>Det brukar jag göra ändå.<p>: : Aber wir werden es natürlich eilig haben, unser<br>: : Fahrtziel Emådalen zu erreichen. Wir werden wohl<br>: : morgens gegen 8 Uhr losfahren und unterwegs noch<br>: : ein paar Pausen zwecks Materialbeschaffung<br>: : einlegen müssen, da wir Bauprojekte haben. <p>: Was wird gebaut ?<p>Wir renovieren einen alten Erdkeller auf dem<br>Grundstück, damit wir dort Vorräte einlagern<br>können. U.a. muss ein Türstock und eine Tür<br>installiert werden. Ausserdem wollen wir <br>vielleicht einen behelfsmässigen Erdbunker <br>bauen.<p>: <br>: : Da sind eingeplant:<p>: : Das Militärlager in Örebro<br>: : Das Militärlager in Silverforsen<br>: : Das Militärlager in Borlänge<p>: Meinst du nun Överskottsbolaget?<p>Klar doch. Hier in Nyköping ist auch eins, aber<br>seit die umgezogen sind, hat sich das Waren-<br>angebot leider stark verändert.<p>: Oder besorgt ihr euch da irgendwelche MIttelstreckenraketen ;-))<p>Nein.<p>: : Clas Olsson in Insjön<p>: Brauchts nicht unbedingt - es gibt auch einen in Örebro<p>Brauchts doch. Der in Örebro liegt am Järntorget,<br>wo weit und breit kein Parkplatz ist. Der in<br>Insjön hat einen riesigen Parkplatz dabei.<p>: : Und für meine Begleiter: die Holzpferdchen-<br>: : werkstatt in Nusnäs bei Mora<p>: Das Unvermeidliche also<p>Ja, aber nicht deshalb. Zwar sollen meine <br>Begleiter die Kuriosität "dalahäst" mal gesehen<br>haben, aber der wirkliche Grund ist die <br>Verkaufsstelle für die "moraknivar" von<br>Frosts. Die ist nämlich in die Werkstatt<br>integriert, und die Messerauswahl dort ist<br>viel grösser als am Baumarkt.<p>: : Also wir müssen nicht in ALLE Militärlager<br>: : unterwegs, das hängt davon ab, was wir im<br>: : ersten und zweiten alles bekommen und was nicht.<p>: Ich hätte da noch ein altes Luftgewehr ? ;-)<p>Danke, ich bin Chemiker und verfüge über ein<br>eigenes Chemikalienlager. THEORETISCH könnte <br>ich mehrere Sprengstoffe herstellen und weiss<br>auch noch, wie´s gemacht wird und welche<br>Sicherheitsvorkehrungen nötig sind.<p>: : Da können und wollen wir uns nicht lang zum<br>: : Grillen hinsetzen, wiewohl ich solche Ausbrüche<br>: : von Gastfreundschaft sehr zu schätzen weiss und<br>: : im Gegenzug zu ebendemselben bereit wäre.<p>: Ein andermal gerne<p>Nyköping ist sehr schön, die Stadt und auch <br>die Schären ausserhalb.<p>: : Existiert das Militärlager in Silverforsen<br>: : kurz vor Grängesberg überhaupt noch ? Wie ich<br>: : das letzte Mal dort vorbeigekommen bin, sah<br>: : alles so tot aus. Oder kaufst Du nur in<br>: : Örebro da nicht weit weg vom Stadion <br>: : Eyravallen ?<p>: Muss ich mal vorbeischauen ?<br>: Um ehrlich zu sein, sagt mir der Begriff Militärlager jetzt <br>: gerade gar nix. Gibts da etwa alte Militärbestände??<p>Nein, das ist auch nur Överskottsbolaget.<br>Aber die hatten mal ein paar Militärfahrzeuge<br>davor. Leider waren das nur Ausstellungsstücke.<p>: Wir rechnen also am 12.05 so gegen 12.00h mit euch?<br>: Ring när du är i Stråssa så kommer jag o hämtar dig.<p>Behövs det ? Men OK, som du vill.<p>: Und ja - wir haben auch Tee / Roibos-Tee / Früchtetee usw.<p>Ich trinke viel Grüntee und oft auch Rooibos.<p>Gruss<p>Odin<p><br>

Hobbit

Mahlzeit !!!

Beitrag von Hobbit »

Lieber Odin,<br>nachdem selbst Einheimische an der Einfahrt zu<br>unserem Haus regelmäßig vorbeigegurkt sind, habe<br>ich mir angewöhnt, die Leute etwas vorher "abzufangen"<p>Zum Thema Türstock :<br>Es gibt in Örebro eine "Byggreturen" (die du sicher kennst)<br>wo man gebrauchte Baumaterialien (Türstöcke/Fenster/Öfen<br>Kachelöfen etc.) günstig erstehen kann. Vieleicht noch<br>eine lohnenswerte Zwischenstation.<p>Vad/vem kan jag vänta på.<br>Än så länge har inga vidare uppgifter om dig.<br>Kanske är det lämpligast att skriva lite om dig?<br>Jag fyllde 31 i februari jobbar som "chef" för<br>marknadsföring i mediabranchen. Inga barn. Ska<br>gifta mig snart. <br>

Odin

Rülps

Beitrag von Odin »

Hallo Hobbit<p>: Lieber Odin,<br>: nachdem selbst Einheimische an der Einfahrt zu<br>: unserem Haus regelmäßig vorbeigegurkt sind, habe<br>: ich mir angewöhnt, die Leute etwas vorher "abzufangen"<p>Also dann müsste ich laut Atlas bei Guldsmedshyttan<br>von der Hauptstrasse weg Richtung Storå und dann <br>weiter nach Stråssa ?<p>: Zum Thema Türstock :<br>: Es gibt in Örebro eine "Byggreturen" (die du sicher kennst)<br>: wo man gebrauchte Baumaterialien (Türstöcke/Fenster/Öfen<br>: Kachelöfen etc.) günstig erstehen kann. Vieleicht noch<br>: eine lohnenswerte Zwischenstation.<p>Für diesen Hinweis bin ich aufrichtig dankbar.<br>Zwar war ich schon öfters in Örebro, aber <br>meistens um mich im Gustafsviksbadet im<br>lauwarmen Wasser zu wälzen und nicht auf <br>Baumärkten. Erst jetzt habe ich solche Projekte,<br>dass mich solche Stellen wie Byggreturen<br>interessieren müssen. Ich werde mich umgehend<br>kundig machen.<p>: Vad/vem kan jag vänta på.<br>: Än så länge har inga vidare uppgifter om dig.<br>: Kanske är det lämpligast att skriva lite om dig?<br>: Jag fyllde 31 i februari jobbar som "chef" för<br>: marknadsföring i mediabranchen. Inga barn. Ska<br>: gifta mig snart. <p>Du väntar på en kille i 45-ärsåldern, nästan grå<br>och med grå skäggstubb. Jag hatar att raka mig<br>och klipper hellre skägget bara grovt med saxen.<br>Jag är 187 cm kort och brukar vara mer eller<br>mindre grönklädd i militärliknande kläder. Nej,<br>jag är ingen älskare av militärt våld, det är<br>bara praktiska och billiga plagg att ha i vardagen.<p>Med mig har jag 1-2 personer. Den ene har jag<br>träffat förr, den andre känner jag bara från <br>ett forum.<p>Vi kommer KANSKE i en grå Fiat Regatta Weekend<br>kombi av årsmodell ´89. Men det är även tänkbart<br>att vi istället tar bilen av en av de andra två,<br>och vår familjebil stannar hemma i Nyköping. Det<br>är inte bestämt än.<p>Kring tolvslaget känns "lagom", då kan vi ha<br>avverkat överskottsbolaget i Örebro på vägen.<br>Skulle vi dröja längre än så har sannolikt även<br>Byggreturen gett ett eller annat "fynd".<p>MVH<p>Odin

Hobbit

Då så

Beitrag von Hobbit »

Odin,<br>Byggreturen i Örebro hittar du på:<p>http://www.webtech.se/byggreturen/<p>där finns det tom vägbeskrivningen at skriva ut.<br>Lycka till.

Odin

Hoppsan

Beitrag von Odin »

Halloj där<p>Ett mycket hjärtligt tack, jag var genast<br>på hemsidan och snokade. Tyvärr annonserar<br>de bara ugnar och spisar just nu, samt <br>INNERdörrar. Och en innerdörr är ingenting<br>att ha i den miljö som det handlar om.<br>Det behövs tyvärr mycket stadigare grejor<br>än så.<p>Dessutom blir det klart och uppenbart: vill <br>jag droppa in hos Byggreturen i "förbifarten"<br>måste jag uppskjuta resan till måndag den<br>13/5 då de ej har söndagsöppet. Och en <br>"trettonde" låter lite olycksbådande.<p>Tro mig, jag vet vad jag skriver. I frdags<br>drabbades jag av två allvarliga incidenter<br>på en och samma dag, här på jobbet. Fredag,<br>och dessutom den tjugosjätte. 26, det är <br>ju två gånger 13, och det innebär dubbel<br>olycka. Därför var det två incidenter som<br>drabbade mig, inte bara en.<p>MVH<p>Odin<br>Som redan börjat gripas av resefeber

Hobbit

Febris borealis ?

Beitrag von Hobbit »

Byggreturen i Örebro är alltid värd ett besök.<br>Dom annonserar väl bara ungar och innerdörrar just nu,<br>men har massor grejer på lager som finns inte<br>nämnd på hemsidan.<br>Det går att hitta, tegel, mursten, tom bjälkstomme<br>och fönster.

Odin

Febris aedificandi

Beitrag von Odin »

Hallo Hobbit<p>: Byggreturen i Örebro är alltid värd ett besök.<br>: Dom annonserar väl bara ungar och innerdörrar just nu,<p>: men har massor grejer på lager som finns inte<br>: nämnd på hemsidan.<br>: Det går att hitta, tegel, mursten, tom bjälkstomme<br>: och fönster.<p>Tja, en fin möjlighet att billigt komma över en<br>massa grejor.<p>Men jag ser två nackdelar:<p>För stora och skrymmande byggdelar som stommar,<br>regel, bjälkar, råplan etc. är transportsträckan <br>från Örebro ända upp till Emådalen o finnskogarna<br>bortom Orsa lite väl lång. Jag har takräcke och<br>dragkrok men ingen egen släpkärra.<p>Dessutom betyder det en förlorad arbetsdag när jag <br>uppskjuter resan från söndag till måndag.<p>Så jag är lite klyven. Även i Mora och Orsa kan<br>man handla byggmaterial, troligen dyrare men på kortare avstånd. Där kan jag även hyra en <br>släpkärra vid någon mack och på så vis lösa<br>transportproblemet.<p>Det är möjligt att jag ändå väljer varianten med<br>resa på måndag och en "snabbis" hos Byggreturen,<br>men då troligen bara om de annonserar ut något <br>som jag är ute efter.<p>Dessutom hänger allt på mina polare. Jag vet <br>inte exakt när de anländer hit från Tyskland.<br>Det kan vara fredag, men det kan också dröja<br>till lördag.<p>Allt flyter - panta rhei<p>MVH<p>Odin<br>

Hobbit

Mitbringsel ??

Beitrag von Hobbit »

Na dann bau mal schön.<br>Soweit sollte mein Latinum dann hoffentlich<br>noch reichen. Da wir heute den 1. Mai haben,<br>konnte ich endlich einige klare private Ge-<br>danken fassen und möchte Dich fragen, ob wir<br>denn etwas aus Deutschland mitbringen sollen.<br>Aber nichts Verderbliches sondern haltbare<br>Spezialitäten. Auch keine Konservendosen für<br>den Erdkeller. <br>Vad det gäller militäriska kläder har jag <br>med åren lärt mig en viss misstänksamhet<br>mot detta och folk som springer omkring <br>klädd sådär. <br>Du däremot verkar ha en bra inställning. Det glädjer mig! Själv har jag hellre gjort<br>"Zivildienst" (vad det nu än heter på Svenska)<br>istället. <br>

Odin

Hanuta mögen wir sehr

Beitrag von Odin »

Hallo<p>: Na dann bau mal schön.<p>Zumindest ne Tür für den Erdkeller. Den<br>brauchen wir als Speicher.<p>: Soweit sollte mein Latinum dann hoffentlich<br>: noch reichen.<p>Meins auch.<p>: und möchte Dich fragen, ob wir<br>: denn etwas aus Deutschland mitbringen sollen.<br>: Aber nichts Verderbliches sondern haltbare<br>: Spezialitäten. Auch keine Konservendosen für<br>: den Erdkeller.<p>Also abgesehen davon, dass meine Besucher<br>ebenfalls Dinge aus Deutschland mitbringen:<p>Was ich immer schätze, das sind die Haselnuss-<br>Schokolade-Waffeln von Hanuta. Auch Milka-<br>schokoladen und Fertigpackungen für Kartoffel-<br>klösse. All das werde ich aber auch meinen<br>Besuchern in Auftrag geben.<p>Brauchst Du etwas von hier, wa Du aus Zeitgründen<br>nicht selber besorgen kannst oder willst ? Da<br>kann ich nämlich meinerseits zeitlich etwas<br>"vorarbeiten", weil ich ja immer hier bin.<p>: Vad det gäller militäriska kläder har jag <br>: med åren lärt mig en viss misstänksamhet<br>: mot detta och folk som springer omkring <br>: klädd sådär.<p>För mig är de helt enkelt praktiska, slitstarka<br>och har bra kamouflageverkan. Dessutmom är de <br>mycket billigare än en massa goretex-"survival"-<br>kläder från dyra märkestillverkare. Plaggen <br>från Haglöfs, Fjällräven och andra kostar helt<br>enkelt mycket mer utan att vara så mycket bättre.<p>: Du däremot verkar ha en bra inställning. Det glädjer mig! Själv har jag hellre gjort<br>: "Zivildienst" (vad det nu än heter på Svenska)<br>: istället.<p>Gode vän, även jag är en gammal vapenvägrare <br>och före detta "Zivi". Jag hyser ingasomhelst <br>sympatier för nassar med rakade huvuden.<p>MVH<p>Odin

Hobbit

Schleckermaul

Beitrag von Hobbit »

Dann also Hanuta, Milkaschoki und Fertigknödel.<br>Rohe Kartoffelklöße oder Semmelknödel ? Im<br>Kochbeutel oder zum Selbstformen - hätte meine<br>liebe Mutter jetzt gleich gefragt. Ich bring<br>was mit - es wird schon passen. <br>Wir selbst brauchen nix.<br>Am 12 sind wir ja schon einige Zeit da und konnten<br>uns selbst versorgen. Wenn Du aber eine Idee hast,<br>wo man günstig an diese Rasentraktoren (gerne auch<br>gebraucht) kommen kann, wäre ich ausgesprochen dankbar.<br>Dann bis dann..<br>Hobbit

Antworten Vorheriges ThemaNächstes Thema