Prata svenska
Zitat:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej tillsammans!
Hur hittade du jobbet, Hobbit?
--------------------------------------------------------------------------------
Genom tillfälet. Jag jobbade som praktikant inom tidnings-
branchen då. För att få lite utomlandserfarenhet skrev jag
ansökan till TIDSAM, Svenska Interpress och SM Distribution.
Svenska Interpress takade ja och några veckor senare var jag
på vägen till Stockholm.
Efersom jag inte deltog i nån sorts utbytes-grej fick jag ordna
allt från rum till resa själv. Men det vart det värt.
Ha det bra
Hobbit
Hej tillsammans!
Hur hittade du jobbet, Hobbit?
Genom tillfälet. Jag jobbade som praktikant inom tidnings-
branchen då. För att få lite utomlandserfarenhet skrev jag
ansökan till TIDSAM, Svenska Interpress och SM Distribution.
Svenska Interpress takade ja och några veckor senare var jag
på vägen till Stockholm.
Efersom jag inte deltog i nån sorts utbytes-grej fick jag ordna
allt från rum till resa själv. Men det vart det värt.
Ha det bra
Hobbit
@Thomas:
ja det låter som vanligt för Stockholm. Fast så illa
har det inte varit 1996. Och visst är läget på bostads-
marknaden grymt i alla storstäder. För våran del kan vi
tänka oss att leva och jobba nära Örebro. Om det verkligen
verkligen verkligen måste vara Stockholm funderar vi att
söka bostad / hus (mycket) längre bort. Dessutom är det
möjligt att bo på vandrarhem i början. Kompissar duger
likaså.
Frågan är bara : Vad är bättre att hyra lägenhet först
och söka jobb sen - eller tvärtom ?
Lycka till nästa gång...
du ska väl försöka igen ?
ja det låter som vanligt för Stockholm. Fast så illa
har det inte varit 1996. Och visst är läget på bostads-
marknaden grymt i alla storstäder. För våran del kan vi
tänka oss att leva och jobba nära Örebro. Om det verkligen
verkligen verkligen måste vara Stockholm funderar vi att
söka bostad / hus (mycket) längre bort. Dessutom är det
möjligt att bo på vandrarhem i början. Kompissar duger
likaså.
Frågan är bara : Vad är bättre att hyra lägenhet först
och söka jobb sen - eller tvärtom ?
Lycka till nästa gång...
du ska väl försöka igen ?
Om vintrarna (i norra sverige)
Om vintrarna (i norra sverige)
Jag bodde i Umeå / Västerbotten över vintern, jag måste säga att jag väldigt tyckte om vintern däruppe för att det är en "riktigt" torr o kalt vinter med mycket snö. Dessutom, det blir inte så mörkt när det finns någon snö för att ljus reflekteras. Emot kylan, där finns många mögligheter att ta en bastu eller två, så man fryser inte så mkt. Jag rekommenderar att inte stanna bara ett halv år i Sverige, för att man borde både, vintern och sommaren. När jag kom tillbaka till tyskland i sommaren, jag trodde alltig att det är för mörkt på natten; din kropp behöver en kompensation av den mörka vintern!
Jag var helt imponerade av norrskenet däruppe. (Sittade en timme ute vid minus 30 grader bara för att titta på det..)
Hälsningar
Norrbottens Philipp
Jag bodde i Umeå / Västerbotten över vintern, jag måste säga att jag väldigt tyckte om vintern däruppe för att det är en "riktigt" torr o kalt vinter med mycket snö. Dessutom, det blir inte så mörkt när det finns någon snö för att ljus reflekteras. Emot kylan, där finns många mögligheter att ta en bastu eller två, så man fryser inte så mkt. Jag rekommenderar att inte stanna bara ett halv år i Sverige, för att man borde både, vintern och sommaren. När jag kom tillbaka till tyskland i sommaren, jag trodde alltig att det är för mörkt på natten; din kropp behöver en kompensation av den mörka vintern!
Jag var helt imponerade av norrskenet däruppe. (Sittade en timme ute vid minus 30 grader bara för att titta på det..)
Hälsningar
Norrbottens Philipp
Hej på Er!
Om jag får lägga mig i:
när det gäller vintern, så tycker jag faktisk, att det låter värre än vad det är.
Vi bor här ungefär två timmer söderut från Stockholm; visst är det mörkt, fast när det finns snö (och det brukar finnas gott om), så är det faktisk rätt så ljust ändå.
Fast blir det varmare (plusgrader, alltså), då blir det mörkt och grå.
Så tycker jag i alla fall.
Hälsningar från Östergötland till sydeuropa
//M
Om jag får lägga mig i:
när det gäller vintern, så tycker jag faktisk, att det låter värre än vad det är.
Vi bor här ungefär två timmer söderut från Stockholm; visst är det mörkt, fast när det finns snö (och det brukar finnas gott om), så är det faktisk rätt så ljust ändå.
Fast blir det varmare (plusgrader, alltså), då blir det mörkt och grå.
Så tycker jag i alla fall.
Hälsningar från Östergötland till sydeuropa
//M
Tjena allihopa. (vet inte om det är sa hög frekvens pa forumet men skriver lite ända)
Sitter pa mitt uni här i Graz och rakade surfa in pa denna sidan och vad hittar man - en massa svenskvänner. Trevligt! Maste säga att ni alla verkar ha sett en hel del av sverige, vissa kanske till och mer än mig... och bra svenska kan ni ocksa!
Vintern verkar vara ett hett samtalsämne och det stämmer väl, den kan vara ganska trög upp i norr. Speciellt med vintrar utan snö, da mörkret blir än tyngre. Maste säga att vintrarna här nere i Österrike är mer uppmuntrande, trots att Graz sällan bjuder pa snö. Men Alperna ligger ju aldrig langt bort...
Stockholm är en väldigt trevlig stad, fast det var länge sedan jag var där. Göteborg däremot, besöker jag ofta och det är likväl en underbar stad. Grattis till er som varit där, ni hade säkert en roligt tid! Att hitta jobb och boende i Sverige är för tillfället inte sa angenämnt, boende centralt i storstäderna är idag lyx, far ofta nöja sig med en förort om man inte är släkt med Kamprad, Persson, Stenbäck eller Wallenberg... Jobbmarknaden är ocksa krass, fast det är väl inget unikt för Sverige. Söker för tillfället jobb i främst Österrike, men även Tyskland da jag trivs här nere och gärna pratar tyska. Det är dock inte sa lätt, speciellt inte i Graz. Wien bjuder väl pa mer och Tyskland än mer.
Jaja, allt för mig - hoppas pa fortsatt lycka med er svenska
MVH,
Tobbe
Sitter pa mitt uni här i Graz och rakade surfa in pa denna sidan och vad hittar man - en massa svenskvänner. Trevligt! Maste säga att ni alla verkar ha sett en hel del av sverige, vissa kanske till och mer än mig... och bra svenska kan ni ocksa!
Vintern verkar vara ett hett samtalsämne och det stämmer väl, den kan vara ganska trög upp i norr. Speciellt med vintrar utan snö, da mörkret blir än tyngre. Maste säga att vintrarna här nere i Österrike är mer uppmuntrande, trots att Graz sällan bjuder pa snö. Men Alperna ligger ju aldrig langt bort...
Stockholm är en väldigt trevlig stad, fast det var länge sedan jag var där. Göteborg däremot, besöker jag ofta och det är likväl en underbar stad. Grattis till er som varit där, ni hade säkert en roligt tid! Att hitta jobb och boende i Sverige är för tillfället inte sa angenämnt, boende centralt i storstäderna är idag lyx, far ofta nöja sig med en förort om man inte är släkt med Kamprad, Persson, Stenbäck eller Wallenberg... Jobbmarknaden är ocksa krass, fast det är väl inget unikt för Sverige. Söker för tillfället jobb i främst Österrike, men även Tyskland da jag trivs här nere och gärna pratar tyska. Det är dock inte sa lätt, speciellt inte i Graz. Wien bjuder väl pa mer och Tyskland än mer.
Jaja, allt för mig - hoppas pa fortsatt lycka med er svenska
MVH,
Tobbe
Prata svenska
Ni snackar så mycket om Stockholm.
Vet ni egentligen vad det bästa med Stockholm är ??
Rätt gissad....Tåget till Göteborg !!
Vet ni egentligen vad det bästa med Stockholm är ??
Rätt gissad....Tåget till Göteborg !!
Re: Prata svenska
Lite synd att det finns ingen här som vill pratar svenska, det kännst lite ensamt.
Just nu sittar jag hemma framför datrn, det är så hemskt kallt ute och det snöa ju hela tiden! Men det är så fint. I dag var jag ut med flera kompisar och vi gjorde ett snökrig.
Jag vet det är inte intressant...
Ok, innan jag börja att skriva mer ingen vill höra...
Ha det så bra allihop!
VH, Melieke
Just nu sittar jag hemma framför datrn, det är så hemskt kallt ute och det snöa ju hela tiden! Men det är så fint. I dag var jag ut med flera kompisar och vi gjorde ett snökrig.
Jag vet det är inte intressant...
Ok, innan jag börja att skriva mer ingen vill höra...
Ha det så bra allihop!
VH, Melieke
Snöar det fortfarande hos Er?
Vi var ute i går och åkte kälke... vad min dotter blev förtjust...
hon ville nästan inte åka hem sedan. Fast sen kom hon ihåg sin påse med Ahlgrens bilar...
Ha det,
//M
Vi var ute i går och åkte kälke... vad min dotter blev förtjust...
hon ville nästan inte åka hem sedan. Fast sen kom hon ihåg sin påse med Ahlgrens bilar...
Ha det,
//M
hejsan, är det någon som lust att snacka lite grann, sitter här i vardagsrummet, ute snöar det, eller rättare sakt det regnar, så all snö kommer att smälta bort. Det vore kul att träffa någon här. Naja kanske nästa gång