Menschen aus Göteborg gesucht / Göteborgare sökes!

Tipps und Infos, Fragen und Antworten, Kultur - Menschen - Studium - Leben: Alles über Schweden!
Link zum Portal: https://www.schwedentor.de/land-leute
Mrs.Half-Swedish

Re: Menschen aus Göteborg gesucht / Göteborgare sökes!

Beitrag von Mrs.Half-Swedish »

vad saknar du mest i Tyskland som gör att du länkta efter Sverige ??

Maike
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitrag von Maike »

Hej!
Jag är ju fortfarande i Göteborg som Au Pair (och har lärt mig mycket svenska sedan dess jag kom hit i juli föra året!)
Jag trivs väldigt bra här och jag funderar på att stannar kvar och börjar på universitet här i hösten...
Det är nog massor med grejer jag måste ordnar där nu, men förhoppningsvisst blir det nåt!
Det borde gör mitt liv mycket enklare för det verkar jobbigt att åkå tillbaks till tyskland och lämna min pojkvän här... Och det kommer att bli hemskt dyrt att flyga hit hela tiden!!
Så är det. För övrigt kan jag säga att jag gillar dialekten här väldigt mycket och ibland säger folk at jag prata dialekten lite grand, det tycker jag är väldigt kul!
När tänkte du flytta hit?
Nu ska jag nog gör mig iväg, hej då,
Maike.

Mrs.Half-Swedish

Hejsan Maike :lol:

Jag tycker det är bäst som du planerar eftersom jag gjorde samma som du och gick tillbaka till Tyskland bara för utbildningen, som jag slutate förra året. Sen dess försöker jag att hitta ett jobb i Götet, fast det är mycket svårt när man söker från Tyskland. Hoppas jag kan hitta nåt tills sommaren..

Tror jag frågade redan men var i gbg bor du??

Maike
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitrag von Maike »

Jo, jag kan tänka mig att det är svårt att hitta ett jobb från utomlands... Det finns flera i min svenska kurs som kom hit först och sökte ett jobb under tiden de har varit här och det funka nog. Det beroar självklart på vilket jobb man söker...
Jag hoppas att det fungera att jag kan studera här, men det finns massor grejer det behövs att ordna och sen kan man ju aldrig vara säkert om man kommer in i kursen man ansökar för...
Just nu bor jag i familjen där jag jobbar i Hisings Kärra, men om jag ska studera här måste jag väl hita nåt eget... Och det är ganska svårt, men jag hoppas! Om jag har inget bostad från början kan jag dock bor hos min pojkvän och hans familj ett tag tills jag hittar nåt, men men...
Vilket jobb söker du egentligen?

Hej då,
Maike.

Mrs.Half-Swedish

Om du kan stanna hos din kille skulle det nog inte vara ett problem att ta sig in i universitetet.

Mitt yrke är hyresadministratör och fastighetsmäklare, men just nu ansöker jag till alla möjliga jobb, eftersom jag inte är i mäklarsamfundet är det svårt att hitta nåt i mitt yrke, och jag kan absolut täka mig att göra nåt helt annorlunda, om det är nåt som passar mig.

Antworten Vorheriges ThemaNächstes Thema