Hallo,
Kärvar sind "Garben", also Bündel aus Getreidehalmen samt Ähren. Ich vermute, dass es so - zu diesem Zeitpunkt für den privaten Haushalt angeboten - einfach nur als Dekoration für die Advents- und Weihnachtszeit dienen soll (ähnlich wie wenn man Tannenkränze oder ähnliches (ver-)kauft).
Hier habe ich noch etwas zur ursprünglichen Tradition gefunden:
Julkärve
Att sätta upp julkärve är en tradition man kan spåra i Sverige hela vägen tillbaka till 1700-talet. Trots att detta är länge sedan menar många att man kan spåra traditionen med julkärve ännu längre tillbaka än så. När man sätter upp julkärve gör man det vanligtvis på julaftons morgon. Detta gör man för att även småfåglarna ska få något att äta under julen. Det började som en tradition på svenska landsbygden men har nu spridit sig runtom norden.
Kärvarna är oftast omringade av sparvar och andra småfåglar som letar mat under de kalla vintermånaderna, på grund av dess popularitet bland småfåglar kallas det även för fågelnek. Nu för tiden sätter man upp julkärven lite varstans och man använder gärna den bästa havren, tidigare fanns det vissa väsentliga regler som både gällde kärven och dess uppsättande.
I Jönköping har man i över 10 år satt upp gigantiska julkärven som till och med hamnat i Guiness rekordbok, men likt julbocken i Gävle, är det nästan alltid någon som sätter eld på den.
Även om man aldrig själv har satt upp några egna julkärven, så har de nog säkert blivit en del av ens egna jultraditioner då de är mycket populära motiv på julkort.
Quelle:
http://www.jul-i-sverige.se/tradition/julkarve.phpDas Wichtigste grob übersetzt:
Überlicherweise werden die Weihnachtsgarben am Heiligabend-Morgen hinausgestellt, als "Weihnachtstisch" für die Vögelchen, damit sie an Weihnachten und in der kalten Winterzeit auch etwas zu naschen haben...früher gab es gewisse Regeln, welche Garben verwendet wurden und wie sie aufzustellen waren, heute werden sie hier und dort aufgestellt.
In Jönköping wird eine gigantische Weihnachtsgarbe aufgestellt, welche aber leider - wie auch der "Julbock" in Gävle - fast regelmäßig in Brand gesetzt wird. Hier ein Bildchen vom vergangenen Jahr:
http://www.jnytt.se/nyhet/37311/julens-karve-pa-platsNette Sache, finde ich, auch für den Privathaushalt

Simone