Vad jag gjorde i dag...

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Vad jag gjorde i dag...

Beitragvon vibackup » 3. Juni 2016 17:29

http://na.se/nyheter/orebro/1.3937414-n ... -studenten

Det är den första kullen av läkarstudenter som nu har klarat av de sista examinationer; i onsdags kväll hade studenterna ordnat en fest i Karlslund, en herrgård nära Örebro, och i dag var alltså universitetets examenshögtid.
Alla vi lärare svettades kring ögonen när studenterna fick sina examensbevis och applåder; dessutom svettades många (inklusive mig) för att klädkoden var kavaj, jag hade en mörk kostym (som det ska vara) men med väst och det var 28 grader ute...

Det är en fantastisk, kreativ, lagom kritisk grupp som (ofrivilligt) har härdats av oss; de var alltid först ute, knappast något har fungerat helt perfekt första gången, och vi lärare var ju inte heller alltid säkra på vart resan skulle gå... och så har de samtidigt som de lärde sig yrket också fått en ganska unik utbildning i att vara med och bygga upp en läkarutbildning tillsammans med oss.

Vi har haft dessa studenter i olika examinationer och jag tror alla är eniga att vi känner oss helt tryggt med tanken att dessa unga kollegor någon dag kommer ta hand om oss eller våra anhöriga, när vi eller våra familjer behöver söka vård. De har lärt sig basen och har lärt sig att lära sig, så de kan bygga vidare på de verktygen de har fått med sig.
Här kan ni se några av dem, som intervjuades:
https://www.oru.se/nyheter/de-ar-forst- ... an-orebro/

Eftersom det var det första studenter vi hade, och eftersom de i början var ensamma i det stora nya (Bilbergska) huset och sedan efter flytten också var de första som kom till Campus USÖ, så har jag och många i programmet fått en speciell relation till just denna grupp; på sätt och vis har vi adopterat dem.
Och nu har vi elva terminer i programmet, och såklart läser man fortfarande utvärderingar med intresse, men sannolikast kommer ingen grupp någonsin ha en liknande impact på sin egen och efterföljande gruppernas utbildning som just dessa studenter som nu går ut.

Särskilt bra känns det nu att jag kunde avsluta en genomgång av programmet; nu kommer jag lämna både programmet (åtminstone i en ledningsfunktion) och mitt nuvarande jobb och återgå till att själv utbilda mig.
Jag ska lägga till en specialitet, nämligen klinisk farmakologi.
Avtalet är klart, så de närmaste åren kommer jag, efter att nu i 6 år mycket sysslat med att handleda, undervisa och bedöma andra, själva bli föremål för handledning, undervisning och bedömning igen.

Det ska nog bli kul, jag kommer säkerligen att ångra mig många gånger.
;-)

Men som vår förre detta prefekt sa idag: man ska som läkare alltid vara ödmjuk inför sin egen kunskap och dess brister, aldrig nöja sig, aldrig bara vila på att man redan vet allt.

Och jag har (dels själv rekryterat) efterträdare, som kommer att ta över eller redan har gjort det i alla funktioner jag hade, så det känns tryggt att släppa det, som har varit en av de roligaste och mest utmanande period under min yrkeskarriär hittills.

//M

Zurück zu „På svenska“