Uppsatsen om jämställdhet

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

MariaW
Teilnehmer
Teilnehmer
Schwedisch-Kenntnisse: gut
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Uppsatsen om jämställdhet

Beitragvon MariaW » 5. Januar 2014 15:13

Hejsan!

Jag måste skriva en uppsats om den svenska jämställdhetspolitiken - för och nackdelar. Det vore mycket snällt om någon har tid för att rätta till min text. Jag börjar här med inledningen:

Jämställdheten mellan kvinnor och män är vidareutvecklat i Sverige än i många andra länder. Redan 1922 fanns det den första feminina parlamentsledamoten på den svenska riksdagen. Många åtgärder vidtogs och vidtars för att förbättra jämställdheten mellan kvinnor och män. Men det tar inte bara fördelar med sig. På följande uppsatsen diskuteras de för och nackdelarna av den svenska modellen av jämställdhet.

Tack så mycket. Många hälsningar
Maria

HeikeBlekinge
Alter Schwede
Alter Schwede
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Re: Uppsatsen om jämställdhet

Beitragvon HeikeBlekinge » 5. Januar 2014 16:01

Hej Maria!

Also ich tu mich ein wenig schwer mit ein paar deiner Wörter und Satzstellungen ... hoffe es gibt noch ein paar mehr hier die sich melden und das besser können ;-) - Ganze Sätze umstellen/ verbessern trau ich mir nicht immer zu.

Ich wuerde auf jeden Fall kvinnlig anstatt feminin schreiben.
(und gabe es 1922 EINE oder mehrere weibliche Parlamentsmitglieder?)
Diskutieren tut man immer mindestens zu zweit,
deswegen wuerde ich nicht diskutieren schreiben - vielleicht besser reflektieren?
In etwa "jag försöker att reflekterar kring för- och nackdelar"
av den svenska modellen av jämställdhet

svenska jämställdhetsmodellen ist besser ;-)

Lycka till!
Heike

... und auf die Fortsetzung bin ich gespannt! Spannendes Thema!
www.lilla-koksgarden.se

>Wer wenig weiß redet viel, wer Wissen hat wird neugierig, wer viel Wissen hat schweigt<

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon vibackup » 5. Januar 2014 16:41

Mitt förslag:

Jämställdheten mellan kvinnor och män är mera utvecklat i Sverige än i många andra länder. Redan 1922 fanns det den första kvinnliga parlamentsledamoten i den svenska riksdagen. Många åtgärder vidtogs och vidtas för att förbättra jämställdheten mellan kvinnor och män. Men det för inte bara fördelar med sig. I den följande uppsatsen diskuteras för- och nackdelarna (alt. de för- och nackdelar) av den svenska modellen av jämställdhet.

I en uppsats kan man ensam diskutera; "reflektera kring" som Heike föreslår skulle dock också fungera.
"Svenska modellen av jämställdhet" och "svenska jämställdhetsmodellen" har inte samma innebörd; båda är korrekta, det är mera en stilfråga. Skriver jag "svenska jämställdhetsmodellen", köper jag innehållet i den och håller i princip med; uttrycket "svenska modellen av jämställdhet" implicerar att det kan finnas andra ev likvärdiga modeller och uttrycker mera distans, vilket jag anser vara bra om man vill diskutera för- och nackdelar av den svenska varianten.
Så det beror alltså på vad man vill uttrycka.
Lycka till!

//M

MariaW
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon MariaW » 5. Januar 2014 17:30

:danke:
Tack så mycket för ert hjälp. Men varför är den alternative i slut "de nackdelar" och inte "de nackdelarna". Jag trodde att om det står "det, den" eller "de" före substantiven det är bestämd form.

Så här kommer det nästa avsnittet:

Grundsatsen av den svenska jämställdhetspolitiken är att främja färdigheten av alla personer att vara finansiellt oberoende om man arbeta. Dör den skull är åtgärder viktiga som hjälpa att arbeta och ha också tid för familjen. För svenska kvinnor är det självklart att jobba och ta hand om familjen. Men även i Sverige är jämställdheten inte perfekt. Många kvinnor är underbetald eller har en jobb utan chansen av avancemang. Arbetsmarknaden sorteras efter könet. De bästa positionerna i ekonomi tillsättas av män. Bara circa 22 percent (2009) är kvinnornas andel i aktienmarknadsbolagen. I motsats till den har kvinnor fortfarande mer hushållsuppgifter än män.

Jag har stora problem med propositonen. Jag är inte säkert om jag använda "av" riktigt. Och på den sista satsen är jag också inte säckert. Jag vet att "i motsats till" betyder "im gegensatz zu" och jag vill gärna säaga "im gegensatz dazu".

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon vibackup » 5. Januar 2014 18:20

MariaW hat geschrieben::danke:
Tack så mycket för ert hjälp. Men varför är den alternative i slut "de nackdelar" och inte "de nackdelarna". Jag trodde att om det står "det, den" eller "de" före substantiven det är bestämd form.

Ja, så är huvudregeln. Men före "som" eller "av" blir det ibland annorlunda; jag kan inte regeln längre, så i dag kan jag bara säga: det låter rätt. Jag har visserligen inte svenska som modersmål, men har konsulterat min dotter, som hade samma uppfattning. Någon som kan grammatiken bättre än jag?

Grundidén i den svenska jämställdhetspolitiken är att främja var och ens förmåga att vara finansiellt (ekonomiskt?) oberoende om man arbetar. Därför är det viktigt med åtgärder som hjälper att kunna kombinera arbete med tid för familjen?. För svenska kvinnor är det självklart att både? jobba och ta hand om familjen (vara förälder?). Men även i Sverige är jämställdheten inte perfekt. Många kvinnor är underbetalda eller har ett jobb utan en chans av avancemang (en bra löneutveckling?). Arbetsmarknaden sorteras efter könet (I arbetslivet finns det olika förutsättningar för kvinnor och män?). De bästa (högst uppsatta?) positionerna i näringslivet? tillsätts av män. Bara circa 22 percent (2009) är kvinnornas andel i aktiemarknadsbolagens styrelse?. I motsats till den har kvinnor fortfarande mer hushållsuppgifter än män(Samtidigt ägnar kvinnor mer tid åt hushållsarbete jämfört med män?).

MariaW hat geschrieben:Jag har stora problem med propositonen. Jag är inte säkert om jag använda "av" riktigt.

Prepositioner är svåra. Jag har bett folk att sitta på bordet, till exempel... skönt att de svenskar jag träffade var så tålmodiga... ;-)
Jag har rättat med röd färg där jag ansåg att du hade skrivit fel; med blå färg har jag markerat formuleringar som jag skulle använda mig av.
MariaW hat geschrieben:Och på den sista satsen är jag också inte säckert. Jag vet att "i motsats till" betyder "im gegensatz zu" och jag vill gärna säaga "im gegensatz dazu".

"Däremot" skulle kanske vara en passande fras för ditt syfte?
Jag har ovan skrivit en mening som jag tror skulle passa; stämmer den med det du ville säga?

//M

MariaW
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon MariaW » 6. Januar 2014 13:06

Ja, den sista meningen låter mycket bra, det ville jag säga.

Nu har jag hinnat att skriva nästa avsnittet:

På grund av uppbyggnaden av skolor var elever kan läsa och spela hela dagen försöker man att bringa kvinnor i högra positionerna i näringslivet. Förebråelsen att jämställdheten mellan kvinnor och män sänker födelsetal kan int bevisas med hjälp av statistiker. De svenska kvinnorna har 3 barn 3 gånger oftare än tyska kvinnor. Det är resultatet av skolsystemet.
Också i politiken spelar jämställdheten en viktig roll. Det finns en jämställdhetsombudsman som tar hand om att jämställdhetslaget följas genom rådgivning, informationer och och förhandlinger med arbetsgivare. Dessutom finns det en jämställdhetsnämnd som kan uppmana arbetsgivare att vidta åtgärder för att förbättra jämställdheten och jämställdhetsrådet som är en rådgivningskommitté. Därför är kvinnors andelningen i svenska parlamentet med 44,7 percent den högsta andelningen i Europa.

En mycket generell fråga: Använda man Komma i Sverige? Det vore bra för att strukturera långa meningar.

HeikeBlekinge
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon HeikeBlekinge » 6. Januar 2014 14:21

På grund av uppbyggnaden av skolor var elever kan läsa och spela hela dagen försöker man att bringa kvinnor i högra positionerna i näringslivet.
Du solltest vielleicht eher erwähnen das es sich um daghem und weitere Betreuungseinrichtungen vor/nach der Schule oder schon im Babyalter handelt - Kinder spielen und lesen nicht nur an schwedischen Schulen oder werden dort durchweg betreut! - In etwa so, dass das schwedische Familjesystem die Versorgung der Kinder garantiert, wenn die Eltern, oder Muetter, arbeiten!
Ich pers. möchte das nicht komplett ins schwedische verbessern, denn dadurch lernt man nicht. (eigene Erfahrung: Verbesserungen/Hilfe sind gut, komplette Inhaltsumstellungen und neue Sätze sollte man erstmal selbst versuchen - aber vielleicht nimmt Michael dir ja die Arbeit ab)

bringa = besser ist "att skapa föruttsättningar för kvinnor"

Was mir noch aufgefallen ist, was aber sicher noch komplettiert werden kann (rot markiert):
Förebråelser att jämställdheten mellan kvinnor och män sänker födelsetal kan inte bevisas med hjälp av statistiker. Svenska kvinnor har 3 barn 3 gånger oftare än tyska kvinnor. Det är resultatet av skolsystemet? s.o..
Också i politiken spelar jämställdheten en viktig roll. Det finns en jämställdhetsombudsman som tar hand om att jämställdhetslagen följas genom rådgivning, informationer och -och förhandlinger med arbetsgivare. Dessutom finns det en jämställdhetsnämnd som kan uppmana arbetsgivare att vidta åtgärder för att förbättra jämställdheten och jämställdhetsrådet som är en rådgivningskommitté. Därför är kvinnors andel i svenska parlamentet med 44,7 procent den högsta andel i Europa.
www.lilla-koksgarden.se

>Wer wenig weiß redet viel, wer Wissen hat wird neugierig, wer viel Wissen hat schweigt<

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon vibackup » 6. Januar 2014 19:07

MariaW hat geschrieben:Ja, den sista meningen låter mycket bra, det ville jag säga.

Bra att du har hunnit skriva nästa stycket.

MariaW hat geschrieben:På grund av uppbyggnaden av skolor var elever kan läsa och spela hela dagen försöker man att bringa kvinnor i högra positionerna i näringslivet.

Jag är inte helt säker på att jag förstår dig rätt, men jag gissar att du försöker säga något som:

Kvinnor avbryter ofta sin karriär för att få barn och ta hand om dem. Detta leder till att deras chanser för en bra yrkesutveckling försämras, då de inte är närvarande lika ofta som deras manliga kollegor. För att handskas med detta, som leder till att kvinnor har nackdelar i sina yrkesliv, har man inrättat skolor och fritidshem där barnen tas om hand under dagtid.

Kan det vara så?
I så fall skulle din mening kunna lyda:
Genom att bygga upp skolor och fritidshem där elever kan läsa och spela hela dagen försöker man göra det möjligt för kvinnor att komma upp i högre positioner inom näringslivet.

Påståenden att jämställdheten mellan kvinnor och män sänker födelsetal kan inte bevisas med hjälp av statistiska data. De svenska kvinnorna har 3 barn 3 gånger oftare än tyska kvinnor. Det är resultatet av skolsystemet.
(Detta låter lite konstigt; nu påstår du att faktumet att svenska kvinnor föder fler barn än tyska kvinnor är resultatet (alltså bestämd: det resultatet) av skolsystemet? Jag förstår hur du tänker (eller tror det, se ovan), men sannolikast har väl skolsystemet fler resultat än just barnafödandet och är större än just fritidsverksamheten (vilket jag misstänker du syftar på), eller?)
Även i politiken spelar jämställdheten en viktig roll. Det finns en jämställdhetsombudsman som tar hand om att jämställdhetslagen (ett lag: en grupp av människor som t.ex spelar fotboll tillsammans, "Mannschaft" på tyska; en lag: en regel, stiftat av lagstiftaren, t.ex. riksdagen) följas genom rådgivning, informationer och och förhandlingar med (de respektive) arbetsgivare. Dessutom finns det en jämställdhetsnämnd som kan uppmana arbetsgivare att vidta åtgärder för att förbättra jämställdheten (OBS: dess verksamhet har upphört 2008. Nämndens uppgifter har tagits över av "Nämnden mot diskriminering".) och jämställdhetsrådet som är en rådgivningskommitté.
(Skulle kanske vara intressant att beskriva på vilken nivå de olika nämnder, ombudsman etc finns: företag, kommun, etc.)
Därför är kvinnors andel i svenska parlamentet (den svenska riksdagen?) med 44,7 procent den högsta andelen (av kvinnor) i Europa (bland de europeiska parlamenten?).
(Skulle man kunna skriva så här: Ett resultat av denna politik är att det finns en högre andel kvinnor i den svenska riksdagen (44,7%) än i något annat europeiskt parlament?)
MariaW hat geschrieben:En mycket generell fråga: Använda man Komma i Sverige? Det vore bra för att strukturera långa meningar.

Tja... en bra fråga.
På tyska anses det vara bra stil att ha långa meningar med många bisatser. I Sverige finns det olika uppfattningar om det; skriver man t.ex webbsidor för landsting eller andra myndigheter (som jag ibland gör för vårt landsting) så är policyn att man ska undvika långa meningar; här ska man skriva enkla, lättförståeliga satser som alla, även de med lässvårigheter, kan begripa.
I akademiska kretsar kan det ibland finnas andra uppfattningar. Generellt kan man dock säga, att det finns en skillnad mellan Sverige och Tyskland när det gäller bildning och status; medan det i Tyskland är statushöjande att ha en bra allmänbildning, så råder en viss stämning av kunskapsförakt i Sverige, och har man en bra bildning så ska man definitivt inte visa detta allt för tydligt, och råkar det visa sig, så får man snabbt skylla ifrån sig och låtsas att det bara råkade vara något man kom på pga t.ex någon annans bidrag. I samma anda kan det upplevas som stötande att skriva långa meningar.
Vår webbredaktör på landstinget skulle definitivt ha redigerat mitt stycke ovan och hackat sönder mina alldeles för långa meningar.

Men för att komma till punkt: ja, kommata får man använda sig av.
Får jag rekommendera dig en liten bok; den heter "Svenska skrivregler" och är utgiven av Svenska språknämnden. Min utgåva är från 2005, jag tror det har kommit en ny upplaga, men oavsett, där hittar du alla dessa regler. När det gäller kommata så är det sida 145 ff i den boken jag har.
En lång text. Hoppas du orkar läsa allt detta.
Lycka till!

//M

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon vibackup » 6. Januar 2014 19:14

HeikeBlekinge hat geschrieben:Ich pers. möchte das nicht komplett ins schwedische verbessern, denn dadurch lernt man nicht. (eigene Erfahrung: Verbesserungen/Hilfe sind gut, komplette Inhaltsumstellungen und neue Sätze sollte man erstmal selbst versuchen - aber vielleicht nimmt Michael dir ja die Arbeit ab)

Där fick jag... men du har rätt. För sent för denna gång...
:danke:

//M

MariaW
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon MariaW » 6. Januar 2014 20:50

vibackup hat geschrieben:Kvinnor avbryter ofta sin karriär för att få barn och ta hand om dem. Detta leder till att deras chanser för en bra yrkesutveckling försämras, då de inte är närvarande lika ofta som deras manliga kollegor. För att handskas med detta, som leder till att kvinnor har nackdelar i sina yrkesliv, har man inrättat skolor och fritidshem där barnen tas om hand under dagtid.

Ja, det menade jag. Det är inte så lätt att säga vad man mena. :wink: Jag måste tänka om hur jag ska skriva det.

vibackup hat geschrieben:Påståenden att jämställdheten mellan kvinnor och män sänker födelsetal kan inte bevisas med hjälp av statistiska data. De svenska kvinnorna har 3 barn 3 gånger oftare än tyska kvinnor. Det är resultatet av skolsystemet.
(Detta låter lite konstigt; nu påstår du att faktumet att svenska kvinnor föder fler barn än tyska kvinnor är resultatet (alltså bestämd: det resultatet) av skolsystemet? Jag förstår hur du tänker (eller tror det, se ovan), men sannolikast har väl skolsystemet fler resultat än just barnafödandet och är större än just fritidsverksamheten (vilket jag misstänker du syftar på), eller?)

Nej, det ville jag inte säga. Kanske bestämd form är inte så riktigt. Om jag säger att skolsystemet bidrar till kvinnorna få mer barn är det bättre?

vibackup hat geschrieben:(OBS: dess verksamhet har upphört 2008. Nämndens uppgifter har tagits över av "Nämnden mot diskriminering".)
(Skulle kanske vara intressant att beskriva på vilken nivå de olika nämnder, ombudsman etc finns: företag, kommun, etc.)

Ah, det visste jag inte. Ok, så ska jag inte tala om det och skriva lite mer om dina förslagen.

vibackup hat geschrieben:(Skulle man kunna skriva så här: Ett resultat av denna politik är att det finns en högre andel kvinnor i den svenska riksdagen (44,7%) än i något annat europeiskt parlament?)

Det låter mycket bättre än min mening.

Om din text om kommata måsta jag tänker längre. :) Men jag söker denna boken. Tack så mycket.

Så nu har jag skrivit den sista delen. Den är längre eftersom jag har skrivit nästan hela dagen. Jag vet att min svenska är inte så bra men jag hoppas att ni har tid att rätta till den också:

Men det vigtigaste i Sverige är inställningen av män. Många män tror att jämställdheten måste komma vidare. Härvid är det viktigt att alla pojker och flickor har lika möjligheter. Men svenskarna måste vara försiktigt att de inte överdrivar med jämställdheten.
I början av 20-talet dykte upp ett koncept som försökte att förvisa könsbundna stereotyper från läroböcker. Desuttom skulle pojkar och flickar inte behandlas olika. Också nuförtiden lers åt flickor som intresserar sig för naturvetenskaper och pojkar som är konstnärligt begåvad. Denna skulle förhindras. Emellertid dyker upp problemet att barn uppfostras könsneutral. Det nya pronomenet "hen" kritiserades mycket. Det finns en bok av författaren Jesper Lundqvist som använde varken "hon" eller "han". Men är det verkligen vettigt att uppfostra barn könsneutral? Det finns egenskaper som flickor har men pojkar har de inte och tvärtom. Pojkar är kroppslig stärkare än flickor och flickor har en bättre inlevelseförmåga. Det måste man fästa avseende vid.
Den svenska modellen av jämställdheten skiljar sig knappast från andra europeiska modeller. Därför har den de samma nackdelar som alla. Ofta vill kvinnor ha lika möjlikheter i arbetslivet och samma lönet men på samma gång ska bevaras de gamla könsbundna roller i privatlivet. I händelse av en skilsmässa tillerkännas barnen för det mesta till kvinnorna. Så kan män inte uppfostra barn? Det kan inte stämmer. I detta fallet vill kvinnorna ingen jämställdhet.
Så länge som kvinnorna bara söker fördelarna från jämställdheten kan man aldrig uppnå denna jämställdheten. Jämställdheten av kvinnor kan inte uppnås med hjälp av kvoter eftersom det kan ha en diskriminering av men till följd.

Så, det var allt. Tack så mycket för ert hjälp.
Hälsningar

Zurück zu „På svenska“