sverigedemokraterna

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

filifjonkan
Teilnehmer
Teilnehmer

sverigedemokraterna

Beitragvon filifjonkan » 8. September 2018 18:54

Hej,

Jag har levt i Sverige i två år men tycker att jag hellre lever i mitt hemland i Tyskand. Jag är tysk och inte svensk fast jag pratar flyttande svenska. Jag är stolt att inte vara svensk Vad konstigt att ingen här bryr sig om riskdagasvelet i Sverige på söndag. Ingen säger någonting. Det verkar så att ni bara lyssnar på nyheterna på RTL eller så. Många av er prata ju inte svenka och bor i Sverige, vad löjlit. Sverigedemorkaterna, som ska säkert få 20% eller även mer gillar er säkert inte. De vill inte vara med i EU och säkert inte gillar tyskarna som bor i Sverige. jättkonstigt

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Re: sverigedemokraterna

Beitragvon vibackup » 18. September 2018 20:39

Hej!

Är benägen att hålla med dig: det är på flera sätt ett bekymmersamt valresultat, även om det "bara" blev 17,53%.
Dessutom finns det en avsevärd risk att Urban Ahlin inte kommer att lyckas med att få en statsministerkandidat som får riksdagens förtroende; efter fyra försök blir det då omval...som sannolikast gynnar SD.

Å andra sidan: i Tyskland finns AfD, som i min värld har en liknande profil som SD. Över huvud taget förefaller det som om folk i flera länder har bestämt sig att demokrati är för jobbig och internationellt samarbete är inget att ha... Polen, Ungern för att bara nämna två...

Så du ska flytta tillbaka till Tyskland?
Efter två år lär det gå bra; vi har nu varit i Sverige så pass länge att det förmodligen inte skulle gå så bra; efter ett tag så blir man udda i båda länder.
Oavsett: lycka till för dig, och hoppas att du hittar det du vill ha i Tyskland eller Sverige.

//M

filifjonkan
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon filifjonkan » 28. September 2018 18:48

Hej vibackup

jag håller med dig att sverigedemokraterna är ett liknande parti som AfD i Tyskland. Och att demokratin hållar på att förfalla. Tyvärr är det så. Och nu verkar det vara svårt att bilda en ny regering i Sverige. Man vill ju inte ha Stefan Löfven som statsminister länge. Hoppas att det inte bli en slags koalition mellan moderaterna och sverigedemokraterna.

Jag har levt i Sverige för länge sedan, men har fortfarande kontakt med svenska vänner. Jag hade bestämt mig att jag vill hellre bor i det landet jag kan prata språket bäst och jag kände mig aldrig svenskt. Jag tyckte också att det var betydtligt svårare att få kontakt med folk än det är hemma i Tyskland. Även om man prata svenska är det svårt. Och det ville jag inte i mitt liv. Sverige är ett underbart land men bara för tillbringa lugna semester

filifjonkan
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon filifjonkan » 28. September 2018 18:51

filifjonkan hat geschrieben:Hej vibackup

jag håller med dig att sverigedemokraterna är ett liknande parti som AfD i Tyskland. Och att demokratin hållar på att förfalla. Tyvärr är det så. Och nu verkar det vara svårt att bilda en ny regering i Sverige. Man vill ju inte ha Stefan Löfven som statsminister längre. Hoppas att det inte bli en slags koalition mellan moderaterna och sverigedemokraterna.

Jag har levt i Sverige för länge sedan, men har fortfarande kontakt med svenska vänner. Jag hade bestämt mig att jag vill hellre bor i det landet jag kan prata språket bäst och jag kände mig aldrig svenskt. Jag tyckte också att det var betydtligt svårare att få kontakt med folk än det är hemma i Tyskland. Även om man prata svenska är det svårt. Och det ville jag inte ha i mitt liv. Sverige är ett underbart land men bara för tillbringa lugna semester
vibackup hat geschrieben:Hej!

Är benägen att hålla med dig: det är på flera sätt ett bekymmersamt valresultat, även om det "bara" blev 17,53%.
Dessutom finns det en avsevärd risk att Urban Ahlin inte kommer att lyckas med att få en statsministerkandidat som får riksdagens förtroende; efter fyra försök blir det då omval...som sannolikast gynnar SD.

Å andra sidan: i Tyskland finns AfD, som i min värld har en liknande profil som SD. Över huvud taget förefaller det som om folk i flera länder har bestämt sig att demokrati är för jobbig och internationellt samarbete är inget att ha... Polen, Ungern för att bara nämna två...

Så du ska flytta tillbaka till Tyskland?
Efter två år lär det gå bra; vi har nu varit i Sverige så pass länge att det förmodligen inte skulle gå så bra; efter ett tag så blir man udda i båda länder.
Oavsett: lycka till för dig, och hoppas att du hittar det du vill ha i Tyskland eller Sverige.

//M

filifjonkan
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon filifjonkan » 28. September 2018 18:55

filifjonkan hat geschrieben:Hej vibackup

jag håller med dig att sverigedemokraterna är ett liknande parti som AfD i Tyskland. Och att demokratin hållar på att förfalla. Tyvärr är det så. Och nu verkar det vara svårt att bilda en ny regering i Sverige. Man vill ju inte ha Stefan Löfven som statsminister länge. Hoppas att det inte bli en slags koalition mellan moderaterna och sverigedemokraterna.

Jag har levt i Sverige för länge sedan, men har fortfarande kontakt med svenska vänner. Jag hade bestämt mig att jag vill hellre bor i det landet jag kan prata språket bäst och jag kände mig aldrig svenskt. Jag tyckte också att det var betydtligt svårare att få kontakt med folk än det är hemma i Tyskland. Även om man prata svenska är det svårt. Och det ville jag inte i mitt liv. Sverige är ett underbart land men bara för att tillbringa lugna semester särkild under sommaren :wink:

Zurück zu „På svenska“