Svensk kultur och mat, en liten "undersökning"

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Svensk kultur och mat, en liten "undersökning"

Beitragvon Imrhien » 8. Dezember 2011 17:09

Hej,
jag tänker ofta att allt i Sverige är samma. Alltså alla äter samma mat, sjunger samma låter o.s.v. I Sverige ska alla vara lika och det känns som det nyförtiden inte bara är mäniskor som ska vara lika utan också kulturen.
Men är det verkligen sant? Eller är det bara min känsla? Hur ser ni det? Är Sverige lika olika som jag uppleva Tyskland?

Därför tänkte jag fråga lite hur Svensson fira fester oss er, där ni bor. Alltså, vilka låter sjunger barnen (och vuxna förståss) till Lucia, Julen, Midsommar... Vad äter folk... Sånt och allt mer ni kan tänker er som jag inte kommer på nu.

Lucia:
Låter: Tip Tap, Tip Tap....
En sokerbagare (eller en version med Pippi)
Sankta Lucia
Sätt dig på bocken
I ett hus vid skogen slut
Nu är det jul igen
Tomte Boogy
Vi kommer vi kommer från pepparkakaland
små tomtarna

Mat:
Julbord
Lussekatter
Kanelbullar
Safranbullar

Jul:
Låter: Tip Tap, Tip Tap....
En sokerbagare (eller en version med Pippi)
Sätt dig på bocken
I ett hus vid skogen slut
Nu är det jul igen
Tomte Boogy
Vi kommer vi kommer från pepparkakaland
små tomtarna

Mat:
Julbord
Lussekatter
Kanelbullar
Safranbullar

Midsommar:
låter: små grodorna
Idas Sommarvisa
Sommaren är kort (vet inte vad den heter)
Vi äro musikanter

Mat:
Smögåsbord (samma som julbord fast mindre skinka och därför mer fisk?)
Potatis
Jordgubbar
Kanelbullar

Sen finns naturligtvis massvis med andra dagar som pannkakordagen, vafflordagen, .... kommer inte på nu.....

Det blir spännande att se vad ni skriver. Om det verkligen är samma överallt eller om det är olika.
Riktigt spännande tycker jag då är hur det är i de olika landsdelar. Alltså från Gällivare tills Vimmerby och från Stockholm till Göteborg. Självklart är alla andra också vällkommna att skriva. Tänkte bara lite på orter som är längre bort från mig är Örebro. :)

Mvh,
Wiebke

Lussekatt
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Re: Svensk kultur och mat, en liten "undersökning"

Beitragvon Lussekatt » 9. Dezember 2011 19:19

Att det äts samma mat vid speciella tillfällen i Sverige upplever jag mer som en trevlig tradition - somliga har blivit kära traditioner för mig med. T ex ser jag fram emot lussekatterna hela året och jag bara älskar klassisk julbord!

Vi har inga barn och sjunger därför inga barnlåtar heller. Det enda tillfället där vi sjunger är när någon i familjen fyller år och då är det "Ja må han/hon leva...".

Maten vi äter vid högtider:

Jul: julbord med köttbullar, sill, prinskorv, rödbetssallad, skinka, lussebullar...hela kalaset!
Midsommar: sill, potatis och jordgubbar
Födelsedagar: smörgåstårta eller sushi eller indisk eller husmanskost (beroende på vem som fyller) Fyller jag blir det princesstårta till efterrätt - den skulle jag kunna dö för! :D
Bakelser som kanelbullar har ingen speciell årstid hos oss, de äts året runt!

:smt006

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 9. Dezember 2011 21:42

Hej,
visst är det bra med traditioner. Det giller jag med. Men det jag tänkte på är egentligen tvärtom, det att traditioner blir mindre. Som der är överallt kanske. Även i Tyskland, där vi också har ganska många.
Är det t.ex. så att man äter lussekatter överallt i Sverige? Och varför är det så? Jag vet att det inte alltid var så. Jag menar, företiden åt man olika saker. Då fanns mer än bara pepparkakar men nu känns det som dem flester inte längre vet om det, eller bara har barndomsminne på det. Hur är det i resten av Sverige? Jag känner ju bara en liten liten del. Då kan jag inte säger att Sverige är så och si, eller hur? Därför frågar jag. Hur upplever ni det?
Så jag ville veta om man äter samma sak i norr och syd och öst och väst och vad sjunger man där? Kan det verkligen vara samma överallt och i så fall varför? Eller har Sverige fortfarande lite mer regionaler skilnader kvar som jag inte vet om? Jag vet att det finns, men inte så många som jag tror att det finns i Tyskland. Fast där har det också blivit mindre och samma plack och samma mat överallt. Det känns lite tråkigt, tycker jag. Och lite hoppas jag på att ni berättar många saker som jag inte vet om, alltså att Sverige inte överallt är precis som det är här.
Förstår inte fel. Det som jag upplever här är inte dåligt. Det vore bara synd om det är allt som finns... tycker jag.
Sverige är så stor.
Och samtidigt vore det trots allt lite kul om man skulle sjunger samma låter överallt :) Vet inte... det skaffar också lite tryghet. Ni ser, jag är inte helt ens med mig själv. Jag tänker bara och är nyfiken på allt omkring :)

Ha en trevlig advent
Wiebke

HeikeBlekinge
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon HeikeBlekinge » 10. Dezember 2011 10:12

Hej Wiebke,

jag tror nästan traditioner blir mer och mer!
Om du läser här http://www.juligen.se/jul.php?sid=00347 kan du fastställer att förr i tiden folket hade inte så många grejer, speciellt fattiga människor.
Nu firar man jul i Sverige ganska likadant från norr till söder, tror jag. Kanske i Skåne med gås på julbord.
Och jag tror inte att vi som utländska medborgarna kan uppfatta hur svenskarna firar jul, eller gjorde det förr i tiden. Man måste fråga en (äldre) svensk ;-)

Vi själv firar jul idag som en blandning mellan tyska och svenska traditioner.
Där finns bredvid gåsen en julbord med olika svensk maträtter, mest gubbröra, sill i olika variationer, självbackad knäckebröd och egen ost o.s.v. ... men INTE köttbullar, den har vi på vardagarna.

Jag håller med dig: I Tyskland finns flera regionala skillnader! Och en stor del svenska traditioner härstamma från Tyskland, se sidan.

ha en trevlig tredje advent
Heike
www.lilla-koksgarden.se

>Wer wenig weiß redet viel, wer Wissen hat wird neugierig, wer viel Wissen hat schweigt<

DomDom
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: praktisch keine
Lebensmittelpunkt: Sonstiges Welt

Beitragvon DomDom » 10. Dezember 2011 14:32

:?
Nu har Heike skrivit allt jag vill :'(

MEN ! :D ! En sak till !!!

Vi glömde potatisgratäng som finns efter min uppfattning

På varenda fest i mer eller mindre bra skick.

Själv är jag lite uttrokat. Tänk efter, är det inte bara

annorunda etiketter ?? ( jul / påsk - skinka / most )

Allt annat har ni redan sagt :)

Kram DomDom
Lycka till

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 13. Dezember 2011 12:17

Hej,
det var det jag menade... utbytte av etiketter...
Det är ju så i alla länder, tror jag. Allt blir mer och mer kommerziel. Det är vissa stora företag som styr hur och vad vi firar. Så att de ska tjäna mest. Men månger håller trots allt också fast i det gammla. Jag pratade mycket med folk här och det stämmer att man hade andra saker än bara pepparkaka här 20 år sen. Min bekant så förra veckan att hennes mor bakade flera kakor innan jul. Då frågade hennes man (ingen svensk) varför inte hon gör det då? Hon hade inget svar. Men det är han som bakar andra kakor än pepparkakor. Och eftersom det var fler som berättade att det var annorlunda förre, när dem var små, blev jag nyfiken på om det bara är så här eller överallt i Sverige. Jag vet att det är samma i Tyskland. Mindre folk bakar varje år. Annars kan man inte förklara varför det finns ferdigblandat deg i kylen på affärena. Eller hur? Varför ska man bakar själv om man kan köpa allt. Eller åtminstone degen? Vi tycker fortfarande att det är löner sig att göra det själv och ibland bara för att visa våra barn hur det går. Men att köpa degen och baka är ju bättre an inget. Det är roligt för barnen i alla fall. Och det är ju viktigast. Att man omgås och har det roligt och mysigt som familj.
Så det ska inte bli en negativ kritik från mig nu. Det är bara så att jag vill förstår hur det ser ut överallt och gillar att jämföra o.s.v.

Idag hade vi Lucia på dagis. Det var fint i alla fall. Jätte mysigt och barnen var så söta.

Ha en trevlig luciadag
Wiebke

irni
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon irni » 13. Dezember 2011 18:56

Man kan ju tycka att allt är likadant! De stora livsmedelsaffärerna har ju samma eller nästan samma sortiment i hela landet och det är bekvämt att köpa färdigt. Men det finns massor med olika traditioner och varianter när man väl tittar bakom kulisserna. Om man tar julen tex: hos oss är det obligatoriskt med "Värmlandskorv" (potatiskorv), den gör vi själva efter farmors recept, ingen av våra grannar har den på julbordet. Köttbullarna kryddar vi olika till olika fester. Till jul blir det kryddpeppar och kanel till vardags bara salt, peppar och vitlök. Skinkan steks i ugnen och grilljeras. Grannarna har dopp i grytan, det har vi aldrig och en annan granne kokar skinkan. Vi äter risgrynsgröt med socker och kanel en granne med stekt fläsk till.
Jag har försökt att införa syrkål på julbordet men mötte ganska så stark motstånd. :D Däremot har jag bannlyst Prinskorvarna, de gillar inte jag!

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“