procent eller procenter

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

SchwabenFabi
Teilnehmer
Teilnehmer
Schwedisch-Kenntnisse: praktisch keine
Lebensmittelpunkt: Deutschland

procent eller procenter

Beitragvon SchwabenFabi » 10. März 2013 20:10

Hej hej,

jag läser svenska på en kurs på universitetet i sex monater. Idag har jag hittat ett problem. I min bok står att man säger "två procent" men i ordboken som jag hittar här står "två procenter". Kan någon säger mig vilket form är riktig?

Många hälsningar

Maria

P.S.: Jag vet att mitt svensk språket är ganska dålig. Därfär att jag hoppas att någon kan besvara min fråga och beriktiga min text.

Kling
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: gut
Lebensmittelpunkt: Schweden

Re: procent eller procenter

Beitragvon Kling » 10. März 2013 20:24

Det är bara procent. Man säger tre procent och inte procenter. På tyska säger du också 3 Prozent och inte 3 Prozenter.

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru
Schwedisch-Kenntnisse: fließend

Beitragvon vibackup » 10. März 2013 21:37

SchwabenFabi hat geschrieben:Hej hej,

jag läser svenska på en kurs på universitetet i sex monater. Idag har jag hittat ett problem. I min bok står att man säger "två procent" men i ordboken som jag hittar här står "två procenter". Kan någon säger mig vilket form är riktig?

Många hälsningar

Maria

P.S.: Jag vet att mitt svensk språket är ganska dålig. Därfär att jag hoppas att någon kan besvara min fråga och beriktiga min text.

Inget problem.
Först: procent är ett ett-ord (ett procent), men en procent förekommer tydlighen också.
Här hittar du en diskussion på wiktionary om det:
http://sv.wiktionary.org/wiki/Diskussion:procent
Men om vi antar att procent är neutrum (som det står i SAOL), så är (obestämd) plural procent.
Så ett procent, flera procent.

Ang din text:
SchwabenFabi hat geschrieben:Hej!

Jag läser Svenska på universitetet sedan sex månader tillbaka. Idag har jag hittat ett problem. I min bok står att man säger "två procent" men i ordboken som jag hittar här står "två procenter". Kan någon tala om för mig vilken form är riktig?

Många hälsningar

Maria

P.S.: Jag vet att mitt Svenska är ganska dåligt. Därför hoppas jag att någon kan besvara min fråga och rätta till min text.

filainu
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon filainu » 12. März 2013 22:54

kan procenter vara bestämt form plural?
www.wunderbarer-norden.de

www.skogsverktyg.se

SchwabenFabi
Teilnehmer
Teilnehmer
Schwedisch-Kenntnisse: praktisch keine
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Beitragvon SchwabenFabi » 14. März 2013 19:57

Hey!

Först tack så mycket för ert hjälp.
@filainu: När procent är en ett-ord med obestämt form plural procent jag tror att procenten är bestämt form plural och inte procenter.
@vibackup: Det var jättesnällt som du rättade till min text.

ing-britt

Beitragvon ing-britt » 14. März 2013 22:52

Hej,
"procenten" är bestämd form plural.

Bara för att vara petig så tar jag mig friheten att kommentera det som vibackup rättade:

Det heter " min svenska" inte mitt, däremot så skulle det kunna stå " mitt svenska språk" men det vanligaste är och enklaste uttrycket är helt enkelt "min svenska/tyska"
I svenskan skrivs alla substantiv utom namn med små bokstäver, alltså i Sverige talar man svenska

Och så heter det " tack så mycket för er hjälp/ tack för hjälpen"

Eipoksolok

Beitragvon Eipoksolok » 15. März 2013 11:42

Kling hat geschrieben:Det är bara procent. Man säger tre procent och inte procenter. På tyska säger du också 3 Prozent och inte 3 Prozenter.

Der Vergleich mit der deutschen Grammatik ist unpassend, das sollte man lieber beim Spracherwerb nicht versuchen so zu machen. Typische Fehlerquelle für Germanismen.

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon vibackup » 15. März 2013 19:38

vibackup hat geschrieben:Hej!

Jag läser Svenska på universitetet sedan sex månader tillbaka. Idag har jag hittat ett problem. I min bok står att man säger "två procent" men i ordboken som jag hittar här står "två procenter". Kan någon tala om för mig vilken form är riktig?

Många hälsningar

Maria

P.S.: Jag vet att mitt Svenska är ganska dåligt. Därför hoppas jag att någon kan besvara min fråga och rätta till min text.

Elke (stavre) har mycket riktigt påpekat att ordet "svenska" liksom orden "danska", "norska", "tyska" etc skrivs med liten bokstav.
Detta är ett alldeles korrekt påpekande, min motsvarande rättelse är alltså felaktig och jag ber om att man bortser från den.

//M

sverige_aelg
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon sverige_aelg » 16. März 2013 21:13

SchwabenFabi hat geschrieben:Hey!

Först tack så mycket för ert hjälp.
@filainu: När procent är en ett-ord med obestämt form plural procent jag tror att procenten är bestämt form plural och inte procenter.
@vibackup: Det var jättesnällt som du rättade till min text.

Får jag rätta till ochså?
Hjälp är ett -en ord och därmed heter rådet så här: Först tack så mycket för er hjälp.
Men ärlig talat skulle jag inte säja så här utan använder ett liknande uttal: För det första vill jag gärna tacka för hjälpen jag fick av er.
Ein Optimist ist in der Regel ein Zeitgenosse der ungenügend informiert ist. (John B. Priestley)

niir

Beitragvon niir » 16. März 2013 22:25

Hallo will nicht überklug sein, aber es heisst auch

Min svenska är dålig.

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“