Prata svenska

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Tina

Re: Prata svenska

Beitragvon Tina » 28. Oktober 2006 18:56

Aha,skäms den som ger sig. Jag vet hur man får ett å på min tyska dator. Hurra. Men det vet ni ju också, go natt och en trevllig helg på er alla.
Kramar i massor
Tina

Dietmar
Admin
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Beitragvon Dietmar » 30. Oktober 2006 19:16

Tina hat geschrieben:Hjälp jag far inte till det med a och a pa min dator, finns de nagot trick?

Hej Tina,

det finns flera, tom ;-)

1. Det här fungerar oavsett vilken dator du använder för tillfället: Under varje ny bidrag hittar du "Sonderzeichen zum Kopieren: å ä ö ü é ß € Å Ä Ö Ü É ", som du kan avända för "copy&paste".

2. På de flesta tangentbord håller du ALT och slår sedan siffrorna 134 (för å), eller 143 (för Å).

3. Om du använder Windows XP, kan du snabbt byta mellan tyskt och svenskt tangentbord. Använd START --> Systemsteuerung för att sedan lägga till ett svenskt tangentbord som jag visar i grafiken nedan. Sen är det bara att välja "SV" längst ner på skärmen, varje gång du vill skriva nånting på svenska (då ligger å på tangenten ü).

Dietmar
Dateianhänge
Tastatur Schweden installieren.jpg
Zusätzliches schwedisches Tastaturlayout

Tysk

Beitragvon Tysk » 8. November 2006 00:13

Hej Tina!
Om du använder ett svenskt tagenbord ligger också z på y eller tvärtom.
Det känns ibland konstig och åtminstone jag behöver mera tid ...
God natt!
Jörg

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“