prata konstig?

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Tulipa
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: gut
Lebensmittelpunkt: Schweden

prata konstig?

Beitragvon Tulipa » 15. November 2012 09:53

Hej, ni som bor i Sverige och har barn:

Vad svarar ni om ni träffar era barns kompisar, och de frågar er "varför pratar du so konstig?"

Jag börjar faktiskt bli lite trött på att hela tiden förklara att vi kommer från ett annat land. Finns det ett lite roligare svar jag kan ge?

Hälsningar
Tulipa

(förresten: är det "prata konstig" eller "prata konstigt"? det kommer jag aldrig ihåg)
man vet aldrig, vem som finns där ute

filainu
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Re: prata konstig?

Beitragvon filainu » 15. November 2012 11:24

pratar konstigt, denn hier ist konstig als Adverb unterwegs und bekommt daher das t hinten dran

t.ex: en konstig man (adjektiv)
mannen pratar konstigt (adverb)

mich hat das hier noch niemand gefragt, daher kann ich dir diese Frage nicht so richtig beantworten

ursäkta för att jag användade tyska men då går det bättre att förklara, min svenska är ju inte så bra.

kanske kunne du svara: eftersom jag kommer från norra Sverige

(vi pratar här ju liten annorlunda än ni i södra Sverige)
www.wunderbarer-norden.de

www.skogsverktyg.se

Kling
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Kling » 15. November 2012 11:46

JAg tror att det finns inget roligare svar du kan ge. Du förklarar det bra för de. Det är ju så om man kommer från ett annat land att man har så en konstig brytning.

Tulipa
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Tulipa » 15. November 2012 11:54

Hej och tack!

Jo, det är ju lite svårt med adverb och adjektiv. Jag lärde mig svenska mest genom att lyssna och tala, då hör man det inte så tydligt.

Tack, bra ide att säga att jag kommer från norra Sverige! Det ska jag pröva (eller prova?)!

Själv tycker jag att min svenska är ganska bra, det är bara barn som reagerar lite då och då. Tyvärr verkar detta att kännas pinsamt för våra barn, de vill helst vara som alla andra :(

Hälsningar
Tulipa

Förresten, kan jag inte rätta till rubriken ("konstigt") här? Jag har för mig att det funkade ett tag sen?

Kling
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Kling » 15. November 2012 12:34

Prova är rätt.
Varför skulle man säga att man komma från Norra Sverige. Det är så att man har en brytning från sitt hemland. Det har alla som kommer till Sverige och har svenska inte som modersmålet.
jag kan förstår att det är kanske lite pinsamt för dina barn men förklarar för de att människor som är äldre har det svårt att lära sig ett nytt språk. Kanske de förstår dig.

Tulipa
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Tulipa » 15. November 2012 13:11

Hej Kling,

jag tror att våra barn förstår det rätt så bra. De har ju även fördelar att de vistas i olika länder ganska ofta, det lär sig så mycket mer om olika människor än sina kompisar.
Genom vår lite annorlunda sätt att leva är de endå ofta lite untanför, så jag har ingenting emot att berätta bara halva sanningen till folk då och då.

Det var så sent som igår att min lilla dotter blev ledsen: "varför säger alla bara att du pratar så konstigt! Varför säger ingen att du är så snäll!"

Hälsningar
Tulipa

filainu
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon filainu » 15. November 2012 15:41

eller du svarar med en motfråga: Varför inte?

Då är det deras tur att förklara vad problemet är.

Med adjektiv och adverb är det egentligen helt enkelt. Ett adjektiv bestämmer ett substantiv närmare, ett adverb bestämmer ett verb, adjektiv eller även ett andra adverb närmare

detta tema är helt aktuellt för mig, imorgon måste jag skriva en test om satsdelar och ordklasser :?

www.skogsverktyg.se

Kling
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Kling » 15. November 2012 17:10

Lycka till för i morgon filainu!! :D Jag tror att du klara detta.

Vilket annat sätt lever ni? Är det så annolundare än svenska livet? Kanske ni kan inbjuda vänner från era barn och visar de hur ni lever och varför du pratar lite konstigt i deras ögön. Man kan allt förklara för barn och även för föräldrarna.

irni
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon irni » 15. November 2012 19:42

Vänta bara några år så kommer dina barn inte ens att märka att du pratar med akzent. Jag kör alltid med att jag inte är svenska och det förstår barn. Ta inte åt dig att barn frågar, de är bara nyfikna och menar inte illa. de kan tycka att det är roligt att de är bättre på svenska än en vuxen :D

filainu
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon filainu » 15. November 2012 20:08

Kling hat geschrieben:Lycka till för i morgon filainu!! :D Jag tror att du klara detta.

tack så mycket, jag hoppas det i alla fall :-)

barnen prata helt enkelt vad de tänker. En kvinna berättade till mig, när hon var 50 år frågade ett barn, hur länge det tar tills henne fyller 100 år. Då måste man ha mycket humor för att inte ta detta personligt. Men som irni skrev, barnen är bara nyfiken och har ingen baktanke när de frågar.

www.skogsverktyg.se

Zurück zu „På svenska“