prata konstig?

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Tulipa
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: gut
Lebensmittelpunkt: Schweden

Re: prata konstig?

Beitragvon Tulipa » 15. November 2012 21:16

Hej, tack så mycket!

Vi har faktiskt ganska ofta barn hemma hos oss och då är det aldrig något problem. Frågor kommer när barn som känner våra barn men inte mig (i idrottsföreningen, på skolan) hör mig tala för första gången. Jag ska påminna oss att de menar inte illa.

Vårt annorlunda sätt att leva?
Vi ser ju fortfarande lite tyskt ut och är inte klädda efter slit-och-släng-mentalitäten.
Vi har inga lördagsgodisar och ingen fredagsmys, men varje dag hemmagjord sylt och fullkornkaka.
Vi tittar nästan aldrig på svensk TV, istället på "die Maus", "Logo" "Wissen macht Ah" osv. Detta är tyvärr inget att prata med kompisar om. (Dessa programm är tyvärr inga att prata ....?)
... ...

Tack för förklaringen adverb/adjektiv. Nästan varje gång jag skriver någonting håller jag dock på att undra:
förhoppningsvis (förhoppningsvist?) mår du bra...
jag är inte säker (säkert?) på...
körd/kört? hörd/hört? uppfattad/uppfattat? ... ...

Lycka till i morgon, filainu!

Hälsningar
Tulipa
man vet aldrig, vem som finns där ute

Kling
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Kling » 15. November 2012 23:20

Jag är inte säkert på...

Jag körde= ich fuhr
Jag har kört...= Ich bin gefahren ...
Jag hörde= ich hörte
Jag har hört= Ich habe gehört...
Jag uppfattade...= ich fasste es auf
Jag har uppfattat= ich habe es aufgefasst...

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig lite.

Men det vore också bra om dina barn tittar lite svensk TV. Så kan de pratar med sina kompisar över saker de alla har sett. Vi tittar också mer tysk TV men vi kan prata med våra svenska kompisar över olika saker.
Det är inte fel att ha fortfarande sina traditioner från Tyskland. Världen är Multikulti och det är bra så tycker jag i alla fall.

Tulipa
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Tulipa » 16. November 2012 18:14

Tack! Nu börjar jag att förstå lite mer.

Men:
jag fick precis följande mail från en Svensk:
"...... men förhoppningsvis blir det fotboll igen..."
varför inte "förhoppningsvist?"

i affären:
"alltid billigt" (alltid billig?)
"formad per hand" (format?)

Kanske har jag lite svårt med d/t eftersom jag bodde i Franken rätt så länge.
Hur gick det med testen? (testet?)

Hälsningar
Tulipa

irni
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: fließend

Beitragvon irni » 17. November 2012 14:16

Släpp det! Rom byggdes inte på en dag och att lära sig ett nytt språk måste kunna ta tid! Jag har fortfarande problem med d eller t på slutet och adverben och.......en och ett......och det efter över 20 år i Sverige och ett jobb som kräver att jag skriver beslut, yttranden, brev på byråkratsvenska. Mina arbetskollegor får korrigera mina skrivelser och det fungerar (rättstavningsprogrammet på datorn är också bra att ha :wink: ).

den är gjord för hand
det är gjort för hand
de är gjorda för hand

Du kommer att se att det blir bättre med tiden och glöm inte att träna genom att läsa mycket!

Eftersom mina barns pappa är svensk så har mitt hem alltid varit mycket svenskt och de svenska traditionerna har tagit överhand. Min man och jag pratade länge tyska hemma men tyvärr alldeles för lite med barnen. Då fanns det inte möjlighet med tyskspråkig TV heller. Här har det varit Bollipompa och Julkalendrar för hela slanten. Men det är ju upp till var och en att bestämma sånt! Jag kan önska att jag hade varit mer envis och behållit det tyska språket som "hemmaspråk" men det blev inte så och det är meningslöst att gråta över spilld mjölk som svenskarna säger!

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 21. November 2012 19:48

Hej Tulipa.
Jag hade inte läst det här, annars hade jag svarat tidigare. Det är så mycket som jag känner till från mina barn och deras kompissar. Det händer att någon frågar varför vi pratar annorlunda eller tyska. Jag brukar förklara att vi är tysk och att det är bara som det är. De vill alltid veta varför vi inte prata svenska med varandra. Och då frågar jag ibland varför vi inte ska göra det och om dem pratar tyska hemma. Då blir dem fundersamma. Men egentligen är det ju så att barn ofta inte menar illa. De är bara nyfikna och fram för allt vågar de fråga. Vuxna skulle inte fråga, för det kunde ju vara pinsamt...
Det du skriver att ni är annorlunda i hur ni lever det stämmer för oss med.
Vi tittar inte heller svensk tv. Barnen fick göra det, vi ville att dem skulle kunna se samma sak som alla andra. De skulle inte vara utanför. Men dem vill inte! De tycker själv att kika är bättre, vilket jag håller med om.
Våra barn tittar också på Maus, Wissen macht Ah och sånt. Vi har ingen fredagsmys på det sättet men ibland tittar vi på film, som vi väljer ut med sorgfalt. Vi har inte lördagsgodis, våra barn får ofta men lite. Det tycker svenska barn är heftig att man kan äta godis på en onsdag. Men vi gör det. Och vi dricker öl och vin hemma och barnen är med då. Alltså dem dricker inte :) Men dem ser när vi gör det. Inte så många svenska barn som jag känner till. Då väntar föräldrana tills dem sover. Det är många saker som vi gör annorlunda men för dem som gillar oss är det kanske precis det som är spännande för dem. Och dem andra... dem bryr jag mig inte om. Så länge dem låter oss i fred och våra barn.
Men jag undrar också ibland om hur det är och vad man kan göra annorlunda för barnens skull.
Vi kommer väl stanna i Sverige ett tag. Då vill man att det går så bra som möjligt. Och det verkar funkar för oss just nu.

Ha det så bra du, språket funkar ju för dig bra, känns det som. Att man inte är perfekt, jå det är ingenting vi kan göra nånting åt. Det är så och komma vara så.

Hälsningar
Imrhien

Tulipa
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Tulipa » 21. November 2012 21:35

Hej Imrhien,

Tack för svaret! Det känns bra att ni upplever så mycket nästan likadana (likadant?) som vi gör det.

Jag undrade faktiskt lite: du använder "dem" ganska ofta. Jag skulle ha sagt "de" i minst hälften av tillfällen. "dem" är väl Dativ? (eller Akkusativ? jag behöver fundera vidare)
I Halland säger man "dom" istället för "de", men de flesta använder "de" i skriftspråket. Kan det vara så, att du säger "dem" när jag skulle säga "dom"?

Hälsningar
Tulipa

Frenja
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon Frenja » 21. November 2012 21:50

Om nån frågar mig varför jag pratar konstigt då säger jag: "För att jag kan :D !"
Och när barnen i skolan härmar brytningen då får dem "betyg" för det.... :wink: Det tycker dem är jätteroligt och så skrattar vi alla. Man får väl bjuda på sig själv lite ibland.

Sams83
Schweden Guru
Schweden Guru
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Beitragvon Sams83 » 21. November 2012 22:08

Hejsan,

när jag var i Sverige i början av november hälsade jag på en kompis och sin familj som har två barn - en som inte kan prata än, och en annan pojke som är 3,5 år (som jag känner redan sedan han var liten :-)).
Han - den äldre - tyckte att det var väldigt kul att jag läste pixi-böcker till honom...jag fick inte sluta att läsa....och läste ungefär 20 st :-) Om det var pga roliga uttalet eller bara för att jag var någon speciell och inte pappan eller mamman som läste, vet jag inte.

Men jag kommer ihåg en situation där han brabblade så som jag (med samma accent) - bara för att han tyckte det var roligt att göra så...
Jag tycker det är helt ok att barn tycker det är "konstigt" - de menar ju inte illa (som de flesta här har sagt förut) men bara är nyfikna eller tycker att det är roligt.

@Tulipa: det som du säger om "de/dem" är helt korrekt: "de" används som subjekt, "dem" som objekt (oavsett dativ eller akkusativ). Att man använder "dom" i dagliga kommunikationen för både de/dem underlättar väl inte att njuta rätta form i skriftspråket :wink:

Hälsningar till Sverige :smt006
Simone

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 22. November 2012 11:30

Hej Tulipa,
Sams har redan svarat. Det stämmer. De är subjekt. Dem är objekt. Jag försöker göra rätt men om jag bara skriver då tänker jag inte så mycket på det och då blir det säkert ofta fel... fast jag vet hur det ska vara... :(
När man pratar då låter ju de och dem likadana. I alla fall har jag lärt mig det så i SFI och SAS och alla omkring mig pratar så. Jag vet dock att vissa säger de där det låter med e och inte om. Skriver man dom då är det talspråk. Det gör fler och fler. Jag gör inte det för det var min första lärare som sa att det var mäst folk som inte kan svenska så bra som gjorde det i början. Nu är det inte längre så extrem men hon sa att det fortfarande finns svenska som tittar på det och som lägger märke på det om man inte kan det. Så jag vågar helt enkelt inte skriva dom. :)

Betyder dock inte att jag inte gör fel... :)

Ha det så bra
Imrhien

Zurück zu „På svenska“