lkw fahrer

Von Auswanderern für Auswanderungswillige! Alle Fragen zu Planung und Durchführung, zu Umzug, Integration und Umgang mit den Behörden. Interessante Erlebnisse und Tipps der Expats.
Link zum Portal: http://www.schwedentor.de/auswandern-leben
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

hansbaer

Re: lkw fahrer

Beitragvon hansbaer » 7. Februar 2009 19:57

irni hat geschrieben:WAS????
Das kann ich als Frau eines Fernfahreres nicht unbeantwortet hinnehmen. 90% der Kollegen meines Mannes haben eine Ausbildung zum LKWfahrer gemacht. Man nennt es Gymnasium: Transport. Hier bildet man Stapelfahrer, LKWfahrer, Harvester (Forstwirtschaft) der verschiedensten Gruppierungen, Spediteure usw aus. Die Abgänger dieser Schulen sind sehr gefragt.

Sorry, da war ich auf dem falschen Dampfer.
Meine Branche (Busfahrer) beklagt sich immer, dass man an keine Leute kommt, weil die bisherigen Vorschriften es erst ab 21 erlauben, den Führerschein zu machen - was natürlich im Gymnasium nicht machbar.
Ich hätte wohl besser nochmal nachsehen sollen - den LKW-Führerschein kann man machen, wenn man 18 ist und schon den B-Führerschein hat. Da müssen die im Gymnasium aber ziemlich schnell sein.

tirni

Beitragvon tirni » 7. Februar 2009 21:24

Alter 18 ist kein Problem. Schulen haben Spezialgenehmigungen und man kann den Führerschein fix und fertig machen, sollte man noch nicht 18 sein so wird einem der Schein per Post zum Geburtstag zugeschickt. Aber hier geht man ja meistens ins Gymnasium bis man 19 ist (gilt für mehr als die Hälfte der Schulabgänger).

Laeufer
Neuling
Neuling
Schwedisch-Kenntnisse: Grundkenntnisse
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Beitragvon Laeufer » 9. Juli 2011 07:44

Hab auch mal ne Frage zu dem Thema.

Braucht man in Schweden eigentlich eine Berufskraftfahrer-Ausbildung wie inzwischen in D'land oder reicht der LKW- bzw Busführerschein (jenachdem) aus? Weiß gar nicht ob das eine EU-Regelung ist.
Vielen Dank

irni
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Beitragvon irni » 9. Juli 2011 14:16

Ich bin Flash, der man von Irni! Ich werde meine Antwort (und die von Irni) auf schwedisch schreiben. Hoffentlich ist das Ok!

Jag är heltidsarbetande yrkeschaufför sedan 1995. de första åren som taxi- och busschaufför men sedan -98 heltid (och drygt detta ) som ”LKW-fahrer”. Jag har kört såväl bil och släp (24 meterekipage) som trailer inrikes och utrikes (Danmark, Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike, Spanien, Österrike, Tjeckien och Slovakien). Under 1995-96 körde jag även busstrafik till Sarajevo! Lite om min erfarenhet.

I Sverige vill jag påstå att det finns ett mycket väl fungerande utbildningssystem för yrkeschaufförer. Som min hustru redan sagt är detta en utbildning på gymnasienivå och när man är färdig är man utbildad och har behörighet inom ADR (farligt gods), truckkörning (Stapler?), lastmaskin, körkort BECE (vilket Ni tyskar säkert kan förklara bättre ), lagar regler och förordningar. Minst!
Detta gör att när dessa 19-20åringar kommer ut från skolan är de ofta ”bokade” av olika transportföretag redan! Man vill alltså ha dem!!
Om man saknar de rätta utbildningarna (siehe oben), men ändå VILL och visar att man KAN så finns alla möjligheter att få jobb inom transportbranschen. ”Normala” företag använder ett slags lärlingssystem där man väldigt noga kontrollerar vad individen kan innan man släpps loss på de ”stora” uppdragen. Man släpps inte in i Fjollträsk (Stockholm) första dagen!

Allt detta görs oftast under den provanställning som svensk arbetsmarknad har (6 månader).

So hannes (neuling): om Du visar rätta viljan och kan visa på någon sätt (transportstyrelsen.se) att Du har körkortet (minimikrav), och sedan har orken att gå runt bland olika företag; no problems!

hansbaer: jag har kört buss i turisttrafik i Bergslagen och till och från Stockholm i ett par år och jag vill inte ha det ogjort men vill inte göra det igen! Det finns anledningar till att , framförallt svenska, chaufförer söker sig till andra områden: obekväma arbetstider, dåligt betalt, ansvar och ”skit” om något händer!
Men därför att snacka om att Sverige inte utbildar chaufförer är att smutskasta en hel yrkeskår och ett bevis på att man inte vet vad man pratar om!

Jag är en 46-årig (gammal, jag vet ), välutbildad (med åren!), svensk ”LKW-fahrer”, som är stolt över vad jag gör och vad jag kan.

Och då minst 4000 förare kommer att saknas i Sverige under 2012-13 så är Ni hjärtligt välkomna!

irni
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Beitragvon irni » 9. Juli 2011 14:20

Aber das A und O ist immer wieder die Sprache. Ohne Landessprache kann´s schwer werden

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „Auswandern“