Kanske kan ni hjälpa mig?

Tipps und Infos, Fragen und Antworten, Kultur - Menschen - Studium - Leben: Alles über Schweden!
Link zum Portal: http://www.schwedentor.de/land-leute
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

göteborg1507
Stiller Beobachter
Schwedisch-Kenntnisse: gut

Kanske kan ni hjälpa mig?

Beitragvon göteborg1507 » 8. Mai 2009 19:32

Hej hej!

Jag är 17 år gammal och jag arbetar på ett hotel i tyskland.
jag har lärt mig svenska i nästan 2 år på min fritid med ljudböcker och sånt och jag har pratat mycket med
gäster från Sverige och även från Norge på svenska.
Just nu arbetar jag i receptionen och vill gärna ha flera samtaler med svenska gäster, men ibland känner jag
mig lite osäker. Det är därför jag vill gärna fråga flera saker.

1.) Är det rätt vad jag säger alltid?
Vi erbjuder en parkeringsservice och kan parkera er bil för 25€ per natt. När ni behöver bilen, var god berätta detta 15 minuter i förväg. Vi behåller er nyckel för säkerhetsskäl utifall att brandkåren kommer.

2.) Jag vill gärna visa er hur våra nyckel-system fungerar. dörren ser så ut, och var snäll och trycka här på den röda pricken och svep över fältet med den nyckeln. nyckeln har en tjockare, rund sidan, den sidan behövs för att öppna dörren.

3.) Frukost serveras i våra restaurang från klockan halv 7 till klockan halv 11 och kostar 24 €.

4.) Bei Fragen und Wünsche stehe ich Ihnen jederzeit gerne zur Verfügung (Jag har tyvärr absolut ingen aning vad det ska heta)

5.) Har ni kommit med er egen bil?

6.) Jag önskar er en trevlig vistelse!

Kanske har ni några ideer hur man kan ändra meningar så att det låta lite bättre, lite mer som i ett lyx-hotell (jag menar lite mer formell).

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Tusen tack på förhand!

Hej då

HeikeBlekinge
Alter Schwede
Alter Schwede
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Re: Kanske kan ni hjälpa mig?

Beitragvon HeikeBlekinge » 8. Mai 2009 21:03

Alles sieht aber sehr gut aus.

Das wuerd ich anders schreiben:
3.) Frukost serveras i våra restaurang från klockan halv 7 till klockan halv 11 och kostar 24 €.

>> Frukosten serverar vi i hotelrestaurangen från klockan 7 till halv 11 och den kostar 24 €

5. Har ni kommit med er egen bil?
Man macht das gerne weil man es aus dem deutschen so kennt: Haben sie gekommen (man hat etwas getan) ... habe, hatte
Schweden verwenden mehr: Kommade du (ni) med egen bil? ... also ohne habe, hatte (har)

Mal schaun, was noch so die Fachmänner beisteuern hier.
Ansonten finde ich dein schwedisch echt prima! Dafuer das du es dir auf diese Art beigebracht hast: Hut ab!

Om ni har fragor eller önskar någonting, så hjälper jag Er alltid gärna. :wink:
www.lilla-koksgarden.se

>Wer wenig weiß redet viel, wer Wissen hat wird neugierig, wer viel Wissen hat schweigt<

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „Schweden“