Jag har en lilla fråga

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Laubfrosch/Lövgroda
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: Grundkenntnisse
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Jag har en lilla fråga

Beitragvon Laubfrosch/Lövgroda » 25. Januar 2008 13:04

Hej tillsammans,

Jag har en lilla fråga för min semesterresa till Östersund. Jag vill praktisera min svenska där, men behöver en ordbok. Eftersom ja ska besöka Skidskytte-VM och många vidare begivenheter och partyn, det är mycket viktig för mig, att ordboken är mycket liten. Därför min idé är en Java-Ordbok för mobilen.

Nu min fråga: Känner någon en god Java-Ordbok? Jag har finna bara ordboken från "Slovoed" men det är inte praktisk, eftersom programmet behöver en internetförbindelse alltid, och det är mycket dyr med ett tysk GSM-kort i roaming.

Hoppas att någon har en snabba lösning för mig, eftersom min semester börjar redan om två veckor.

Tusend Tack för er svar.
Hejdå

Lövgroda och hans kusk Stefan från Dorsten i Tyskland

stavre
Schweden Guru
Schweden Guru
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden
Re: Jag har en lilla fråga

Beitragvon stavre » 25. Januar 2008 13:16

wieso brauchst du ein schwedisches wörterbuch?wenn man was nicht weiß,kann man es auch umschreiben.der schwede hat immer ein offenes ohr und hört geduldig zu.

einfach versuchen.wird schon klappen.

duktig kille :lol:

elke

Laubfrosch/Lövgroda
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon Laubfrosch/Lövgroda » 25. Januar 2008 13:20

stavre hat geschrieben:wieso brauchst du ein schwedisches wörterbuch?wenn man was nicht weiß,kann man es auch umschreiben.der schwede hat immer ein offenes ohr und hört geduldig zu.

LOL Das muss er dann aber auch, weil ich alleine für den Text da oben schon 5 mal nachschlagen und 3 mal umshcreiben musste.

Ich möchte zumindest etwas in der Hand haben - natürlich könnte ich im Notfall auch auf Englisch umschalten, aber das ist nicht der Sinn - und da ich nur på datoren lerne habe ich im Moment noch nichts wirklich transportables. Mit Laptop auf Party stelle ich mir etwas umständlich vor.

Aber trotzdem erst einmal Tack för rappa svar!
Hejdå

stavre
Schweden Guru
Schweden Guru
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Beitragvon stavre » 25. Januar 2008 15:19

glaub nicht,daß das was mit partymachen wird.2 gastronomemn haben angefragt,ob die während der wm bis 4 uhr geöffnet haben dürfen.es wurde abgelehnt.vielleicht ändert es sich noch.
englisch kann hier nun fast jeder.sieht doch blöd aus,wenn man mit laptop oder wörterbuch im stadion oder in der disko ist.
du bist nicht der einzige deutsche,der in der zeit in ö.sund weilt :D

gruß elke

Laubfrosch/Lövgroda
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon Laubfrosch/Lövgroda » 25. Januar 2008 15:33

stavre hat geschrieben:glaub nicht,daß das was mit partymachen wird.2 gastronomemn haben angefragt,ob die während der wm bis 4 uhr geöffnet haben dürfen.es wurde abgelehnt.vielleicht ändert es sich noch.
englisch kann hier nun fast jeder.sieht doch blöd aus,wenn man mit laptop oder wörterbuch im stadion oder in der disko ist.
du bist nicht der einzige deutsche,der in der zeit in ö.sund weilt :D

gruß elke

Das weiss ich auch, aber (auch wenn das vielleicht blöd klingt) möchte ich den Urlaub auch dazu nutzen, mein Schwedisch in der Praxis voranzubringen. Wenn ich auf Englisch kommunizieren wollte würde ich mir keine Gedanken machen, da ich es fließend spreche. Und ich möchte ja auch nicht mit dem Wörterbuch in der Hand und über dessen Rand hinwegblinzelnd herumflirten :shock: sondern lediglich mal nachschauen können wenn ich vor dem Gespräch schon weiß, dass mir ein bestimmtes Wort gerade fehlt. Und dafür sind mir sowohl der Lap als auch der gute Langenscheidt einfach zu unhandlich. Und das Handy habe ich halt immer dabei, und deshalb voll mit Nebenanwendungen.

Ausserdem habe ich mit diesem System (quasselnd durchkämpfen mit WB-Unterstützung :lol: :lol: :lol: ) bereits in 3-4 weiteren Sprachen sehr gute Erfahrungen gemacht.
Hejdå

Dietmar
Admin
Re: Jag har en liten fråga

Beitragvon Dietmar » 26. Januar 2008 21:26

Hej Lövgroda,

jag förstår mycket väl varför du vill ha en sån ordbok, och jag tycker det är en bra idée! Mobilen har man ju ändå alltid med sig, så det är ju praktiskt om den fungerar även som ordbook ;-)

Och visst, det finns en tysk-svensk ordbok t.ex. för Symbian OS (Nokia och andra mobiler)! Jag har själv testat på Slovoed ordboken för Nokia Communicator. Den innehåller c:a 25.000 ord på varje språk -- och den behöver inte alls tillgång till nätet! Alla ord och data finns ju på inbyggt minne, eller minneskort.

Så du kanske skulle prata med Slovoed en gång till; jag tror inte du behöver internet för att köra programmet!

Lycka till,
Dietmar

Laubfrosch/Lövgroda
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon Laubfrosch/Lövgroda » 27. Januar 2008 15:42

Första tusend tack för svara på svenska. Jag vet, att min svenska ännu är mycket liten och med fel, men för mig det är mycket viktig praktisera språket eftersom jag inte har en andra möjlighet.

Allerdings möchte ich ausdrücklich betonen, dass ich mich über JEDE Antwort gleich in welcher Sprache freue!

Dietmar hat geschrieben:Hej Lövgroda,

jag förstår mycket väl varför du vill ha en sån ordbok, och jag tycker det är en bra idée! Mobilen har man ju ändå alltid med sig, så det är ju praktiskt om den fungerar även som ordbook ;-)

Det är trevlig att någon förstör mig! :lol: :lol: :lol: Men det är verklingen mycket praktiskt, om du har många program i en apparat.

Dietmar hat geschrieben:Och visst, det finns en tysk-svensk ordbok t.ex. för Symbian OS (Nokia och andra mobiler)! Jag har själv testat på Slovoed ordboken för Nokia Communicator. Den innehåller c:a 25.000 ord på varje språk -- och den behöver inte alls tillgång till nätet! Alla ord och data finns ju på inbyggt minne, eller minneskort.

Jaså, dem är alla på minnet! Jag bara är något irriterad, eftersom på websidan skriva att du behöver nät-tillgång alltid. Men kanske det är bara för min modell (Nokia 6280) eftersom det arbeta med JAVA (på basis av S40) och inte med SYMBIAN (på basis av S60). Men kanske du har åckso rätt och ja tycker fel. (Jag hoppas det :D )

Dietmar hat geschrieben:Så du kanske skulle prata med Slovoed en gång till; jag tror inte du behöver internet för att köra programmet!

Det är bäst lösning. Jag skriva en eMail och frågar precis innan jag köpa.

Men du åckso inte vet en andra program?

Dietmar hat geschrieben:Lycka till, Dietmar

Tusend Tack[/quote]
Hejdå

Dietmar
Admin

Beitragvon Dietmar » 27. Januar 2008 16:45

Laubfrosch/Lövgroda hat geschrieben:Men du åckso inte vet en andra program?

Nej, tyvärr. Det är den enda mjukvara jag vet för mobiltelefoner/PDA!

Men du kanske har rätt, det kan ju hända att Java-versionen är för mobiler med mindre internminne; och att den därför måste ladda ner översättningar via nätet?

Laubfrosch/Lövgroda
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Problem löst!

Beitragvon Laubfrosch/Lövgroda » 6. Februar 2008 17:55

Hej och tack på all.

Problemet med ordboken är löst!

Jag har förgåta, att jag har också en andra mobil, och det är modellen E65 från Nokia som arbeter med Symbian S60.

Så jag köpte ordboken från Slovoad och all är OK!

Nu jag redan sitter i första toget och fridag middag jag ska kommer fram i Östersund.

Jag mycket gläder mig, och ska skriva i posta rapporter och bilder för er på internet.

Tusend Hälsningnar
Hejdå

Dietmar
Admin

Beitragvon Dietmar » 6. Februar 2008 18:36

Okej då, tack för svaret! Och ha det så kul i Sverige :-)

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“