Hur bra svenska?

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Nanna
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: Muttersprache

Hur bra svenska?

Beitragvon Nanna » 13. Februar 2008 17:22

Ni som bor i Sverige, hur pass bra är ni på svenska nu? Var har ni lärt er svenskan och på vilken nivå uppskattar ni att den är? Mer nybörjare, medel, bra...? Sen finns det ju givetvis nyanser däremellan ;)
Hur lång tid har det tagit för er att komma dit ni är nu? Vad var bästa hjälpmedlet på vägen?

Och ni som bor i Tyskland (än?) och läser svenska där, hur bra är er svenska? Hur lär ni er svenska?

Och slutligen, har ni några bra tips till dom som leker med tanken att flytta till Sverige, just med tanke på språket då, allt annat avhandlas ju i andra trådar :)

Jag är lite nyfiken av mig som ni säkert märker :lol:

Nanna

Faxälva
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Re: Hur bra svenska?

Beitragvon Faxälva » 13. Februar 2008 17:49

..jag vet inte hur pass bra jag är på svenska, jag lyssnar på radio, läsar alla tidningar jag hittar, hälsar på grannar och pratar med jobbkompissar...inget problem.....jag började redan före flyttningen att lära mig svenska och det var bara med ett datorprogram, sen hade jag en privatlärare ett tag men det hjälpte inte mycket.... mest lärde jag mig genom att chatta och sen på jobbet... jag hann aldrig att gå svenska för invandrare... ingen tid och ingen lust heller....när jag första gången vågade prata telefon sprack bubblan eftersom jag tycker om att prata :oops: ...bäst är det man har jobbkompissar med talamod och rätt jobb... som nattjobbare har man då och då mycket tid att prata :D ..och så gick jag med i flera föreningar :rock: det hjälpte mycket att komma in i samhälle...men det känns att jag har varit med från början när jag flyttade... och nu känner jag mig hemma här....bor i Sverige sex år nu...

:smt041 Faxälva
Hälsningar från Faxälva

Tyck inte illa om att bli gammal, var glad att du fått chansen.

Shaka
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Beitragvon Shaka » 13. Februar 2008 22:07

Jag gick några kurser i svenska på Volkshochschule innan jag flyttade till Sverige. Men riktig svenska lärde jag mig när jag började jobba. Jag har visserligen bott här i mer än 18 år, men redan efter cirka ett år var min svenska så pass bra att man inte kunde höra att jag är från Tyskland. Jag är inget språkgeni, men svenska lärde jag mig med målet att bo här och det gör nog stor skillnad.
Hälsningar
Shaka

Nyckelpiga
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: Grundkenntnisse
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Beitragvon Nyckelpiga » 14. Februar 2008 23:15

Hej jag lärna svenska med Computerprogram ock mit Lyssna-CD ( Schwedisch-Schnellkurs, weiß nicht wie das auf schwedisch heißt :shock: )
Om jag i sverige, jag läsar tidningar,lyssna på radio ock jag talar svenska (jag versöker :oops: )
Jag förstår många svenska :wink:
men min skriva är ingen bra, det vet jag.

Jag hoppas ni förstår vad jag skriva...

Hälsningar Nyckelpiga

glada

Beitragvon glada » 15. Februar 2008 00:24

Jag har visserligen bott här i mer än 18 år, men redan efter cirka ett år var min svenska så pass bra att man inte kunde höra att jag är från Tyskland.

Såna tystlåtna människor har jag också träffat nån gång... :mrgreen:
Förlåt men jag har lite svårt att tro på det. Jag har alltid jobbat med människor och är tvungen att prata mycket. Men ändå hörs det efter 2,5 år att jag är tysk. Och jag är helt övertygad om att det kommer att höras hela mitt liv. En bekant till mig flyttade i början av 50-talet till Sverige men hon bryter fortfarande på tyska.
Svenskarna brukar säga att man är så duktig på att prata svenska. "Du pratar mycket bättre än drottningen", sägs om man klarar att säga "god dag" till sin granne.

Oliver

Storstadstjej

Beitragvon Storstadstjej » 15. Februar 2008 10:34

Har också lite svårt att tro att en vuxen person ska kunna bli av med brytningen inom ett år, men visst kan man träna bort den tyska biten i sin brytning eller så pratar man med en oidentifierbar brytning ifrån början.

Själv har jag gått kurs i 5-6 månader i Tyskland och har haft några privata lektioner precis efter flyttningen. Idag förstår jag de flesta dialekter, har inga problem att läsa och förstå avancerade texter och pratar med en jättebrytning (tror jag iaf :lol: ) Det som irriterar mig mest är att det blev lite svårare att byta mellan olika språk.

belanna
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: fließend

Beitragvon belanna » 15. Februar 2008 12:18

Ja, Storstadstjej, du har tur, att du kan pratar på flera språk :wink: jag lärde mig på skolan lite rysska och senare lite engelska; men bägge försvann :cry: rysska, för att det inte behövdes och engelska går ju mer jag lär mig svenskan, och det tycker jag helt inte om :twisted: .Men jag har hört (av andra invandaren), att det händer ofta. Just nu går jag till skolan igen och lär mig "vårdsvenska" i 8 veckor. Innan vi flyttade hit (aug 2007), gick också jag till Volkshochschule, en gång i veckan och ungefär 60 timmar till Inlingua, som har Skolor i hela tyskland. Sedan (efter flyttningen) gick jag till SFI, men efter 8 veckor tyckte de, att det vore tillräkligt med det...Och nu sitter jag här i Ronneby framför datorn och njuter min paus !
Hejdå
Bel
Für fehler in Der groß-Und kleinschreibung Ist ganz allein meine heimtückische tastatur Verantwortlich! ich Geb´s auf!

Findus
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: gut

Beitragvon Findus » 15. Februar 2008 12:53

Jag gör ett volontärår i Sverige och har varit här nu i nästan sex monader. Jag läste lite svenska med datorn innan jag har kommit hit och hade två kurs på folksuniversitetet. I oktober började alla med att bara pratar svenska med mig. Just nu kan jag pratar om nästan allt som finns. Jag var tvungen att lärar mig svenska jätte snabbt ensom jag jobbar mycket med barn som pratar inte så mycket eller inget engelska.
"Die Schweden sind keine Holländer - das hat man ganz genau gesehen." Franz Beckenbauer

Gast

Beitragvon Gast » 15. Februar 2008 14:21

Hejsan,

also jag har flyttad före 6 månader till sverige o började att lärt mig språket 3 månader innan jag komit hit med Pons Powerkurs schwedisch.
det hjälpte mig jätte mycket. nu har jag två svensk kompissar, lyssna på radio, titta på svensk tv o försök att skappa kontakt m människor....
jag vet inte faktiskt hur bra är min svenskspråket föratt jag hör överallt, (braaa du prata so fantastikt svenska).... :roll:
kan det blir att dom säger so bara av hövlighet?
vad min ni?

Faxälva
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Faxälva » 15. Februar 2008 14:41

Anonymous hat geschrieben:Hejsan,

jag hör överallt, (braaa du prata so fantastikt svenska).... :roll:
kan det blir att dom säger so bara av hövlighet?
vad min ni?

...jepp, det brukar svenskarna göra...
Hälsningar från Faxälva

Tyck inte illa om att bli gammal, var glad att du fått chansen.

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“