tjejen hat geschrieben:
Så jag tror att det går att öva bort sin tysk brytning. Jag minns faktiskt situationer (det hände typ tre gånger) i vilka jag snackade med någon och sedan kom en tysk som jag pratade tyska med. Så frågade svensken varför jag kunde prata så pass bra tyska. När jag sedan sa att jag var tysk, så trodde svensken att jag skämtade! Det är sådana moment man blir lite stolt.
Som sagt så tror jag att man kan träna bort brytningen - om man nu vill. Visst finns det folk som bryter på tyska efter 20 år i Sverige. Men man måste ju tänka på att det finns folk som inte bryr sig så mycket om själva uttal eller inte hör nån skillnad på sin egen svenska och svenskarnas svenska.
(det ska ju även finnas folk som tycker att tysk brytning är charmig ...

)
Själv bor jag i Sverige i 1, 5 år och håller med tjejen: jag försöker att blir av med min tysk brytning.
Jag tycker faktiskt att det låter rätt fult.
Det finns bra hjälpmedel, jag köpte t.ex. en liten hörlurare, som är egentligen gjort för små barns läsutveckling. Grejen ser ut som en handtag, den används för att höra sin egen röst utan att spelar in den. Hjälpte mig mycket!
Det finns en bra sida om uttalet:
http://olle-kjellin.com/SpeechDoctor/index2.htmlFörfattaren är neurolog och språklärare, han ger kurser och har skrivit böcker om uttalet och dess träning, t.ex: "Svensk prosodi i praktiken - instruktioner och övningar i svenskt uttal, speciellt språkmelodin" Utgiven av Hallgren och Fallgren förlag, ISBN: 91 7382 6987
Annars går jag alla kurser som erbjudas av kommunen, just nu är det Svenska B. Jag förståre inte varför folk bryter av SFI eller över huvud taget inte bryr sig om sin språkutveckling. Samtidigt hör man ju så mycket gnäll om hur svårt det är att kommer in i svenska samhället eller arbetslivet. Inget konstigt med det om man inte ens försöker lära sig språket så bra som möjligt!