Schweden Forum

Schwedisch-Freunde unter sich: Das beliebte Schwedenforum vom Schweden-Tor. Diskussionen und Tipps zu Schweden und Lappland, zu Urlaub und Reise, zum Auswandern, Arbeiten und Studieren.

Schweden
Aktuelle Zeit: 24. Mai 2012 17:32

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]

Schweden und Norwegen - Fähre, Urlaub, Reisen & Meer

Autor Nachricht
 Betreff des Beitrags: Hur bra svenska?
BeitragVerfasst: 13. Februar 2008 18:22 
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Ni som bor i Sverige, hur pass bra är ni på svenska nu? Var har ni lärt er svenskan och på vilken nivå uppskattar ni att den är? Mer nybörjare, medel, bra...? Sen finns det ju givetvis nyanser däremellan ;)
Hur lång tid har det tagit för er att komma dit ni är nu? Vad var bästa hjälpmedlet på vägen?

Och ni som bor i Tyskland (än?) och läser svenska där, hur bra är er svenska? Hur lär ni er svenska?

Och slutligen, har ni några bra tips till dom som leker med tanken att flytta till Sverige, just med tanke på språket då, allt annat avhandlas ju i andra trådar :)

Jag är lite nyfiken av mig som ni säkert märker :lol:

Nanna

Betreff des Beitrags: Re: Hur bra svenska?
BeitragVerfasst: 13. Februar 2008 18:49 
Schwedenfreund
Schwedenfreund

..jag vet inte hur pass bra jag är på svenska, jag lyssnar på radio, läsar alla tidningar jag hittar, hälsar på grannar och pratar med jobbkompissar...inget problem.....jag började redan före flyttningen att lära mig svenska och det var bara med ett datorprogram, sen hade jag en privatlärare ett tag men det hjälpte inte mycket.... mest lärde jag mig genom att chatta och sen på jobbet... jag hann aldrig att gå svenska för invandrare... ingen tid och ingen lust heller....när jag första gången vågade prata telefon sprack bubblan eftersom jag tycker om att prata :oops: ...bäst är det man har jobbkompissar med talamod och rätt jobb... som nattjobbare har man då och då mycket tid att prata :D ..och så gick jag med i flera föreningar :rock: det hjälpte mycket att komma in i samhälle...men det känns att jag har varit med från början när jag flyttade... och nu känner jag mig hemma här....bor i Sverige sex år nu...

:smt041 Faxälva

Tyck inte illa om att bli gammal, var glad att du fått chansen.

BeitragVerfasst: 13. Februar 2008 23:07 
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Jag gick några kurser i svenska på Volkshochschule innan jag flyttade till Sverige. Men riktig svenska lärde jag mig när jag började jobba. Jag har visserligen bott här i mer än 18 år, men redan efter cirka ett år var min svenska så pass bra att man inte kunde höra att jag är från Tyskland. Jag är inget språkgeni, men svenska lärde jag mig med målet att bo här och det gör nog stor skillnad.
Hälsningar
Shaka

Profil E-Mail senden  
BeitragVerfasst: 15. Februar 2008 00:15 
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Hej jag lärna svenska med Computerprogram ock mit Lyssna-CD ( Schwedisch-Schnellkurs, weiß nicht wie das auf schwedisch heißt :shock: )
Om jag i sverige, jag läsar tidningar,lyssna på radio ock jag talar svenska (jag versöker :oops: )
Jag förstår många svenska :wink:
men min skriva är ingen bra, det vet jag.

Jag hoppas ni förstår vad jag skriva...

Hälsningar Nyckelpiga

Profil E-Mail senden  
BeitragVerfasst: 15. Februar 2008 01:24 
Zitat:
Jag har visserligen bott här i mer än 18 år, men redan efter cirka ett år var min svenska så pass bra att man inte kunde höra att jag är från Tyskland.

Såna tystlåtna människor har jag också träffat nån gång... :mrgreen:
Förlåt men jag har lite svårt att tro på det. Jag har alltid jobbat med människor och är tvungen att prata mycket. Men ändå hörs det efter 2,5 år att jag är tysk. Och jag är helt övertygad om att det kommer att höras hela mitt liv. En bekant till mig flyttade i början av 50-talet till Sverige men hon bryter fortfarande på tyska.
Svenskarna brukar säga att man är så duktig på att prata svenska. "Du pratar mycket bättre än drottningen", sägs om man klarar att säga "god dag" till sin granne.

Oliver

BeitragVerfasst: 15. Februar 2008 11:34 
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Har också lite svårt att tro att en vuxen person ska kunna bli av med brytningen inom ett år, men visst kan man träna bort den tyska biten i sin brytning eller så pratar man med en oidentifierbar brytning ifrån början.

Själv har jag gått kurs i 5-6 månader i Tyskland och har haft några privata lektioner precis efter flyttningen. Idag förstår jag de flesta dialekter, har inga problem att läsa och förstå avancerade texter och pratar med en jättebrytning (tror jag iaf :lol: ) Det som irriterar mig mest är att det blev lite svårare att byta mellan olika språk.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 9293309352

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

BeitragVerfasst: 15. Februar 2008 13:18 
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Ja, Storstadstjej, du har tur, att du kan pratar på flera språk :wink: jag lärde mig på skolan lite rysska och senare lite engelska; men bägge försvann :cry: rysska, för att det inte behövdes och engelska går ju mer jag lär mig svenskan, och det tycker jag helt inte om :twisted: .Men jag har hört (av andra invandaren), att det händer ofta. Just nu går jag till skolan igen och lär mig "vårdsvenska" i 8 veckor. Innan vi flyttade hit (aug 2007), gick också jag till Volkshochschule, en gång i veckan och ungefär 60 timmar till Inlingua, som har Skolor i hela tyskland. Sedan (efter flyttningen) gick jag till SFI, men efter 8 veckor tyckte de, att det vore tillräkligt med det...Och nu sitter jag här i Ronneby framför datorn och njuter min paus !
Hejdå
Bel

Profil E-Mail senden  
BeitragVerfasst: 15. Februar 2008 13:53 
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Jag gör ett volontärår i Sverige och har varit här nu i nästan sex monader. Jag läste lite svenska med datorn innan jag har kommit hit och hade två kurs på folksuniversitetet. I oktober började alla med att bara pratar svenska med mig. Just nu kan jag pratar om nästan allt som finns. Jag var tvungen att lärar mig svenska jätte snabbt ensom jag jobbar mycket med barn som pratar inte så mycket eller inget engelska.

Profil E-Mail senden Website besuchen ICQ  
BeitragVerfasst: 15. Februar 2008 15:21 
Hejsan,

also jag har flyttad före 6 månader till sverige o började att lärt mig språket 3 månader innan jag komit hit med Pons Powerkurs schwedisch.
det hjälpte mig jätte mycket. nu har jag två svensk kompissar, lyssna på radio, titta på svensk tv o försök att skappa kontakt m människor....
jag vet inte faktiskt hur bra är min svenskspråket föratt jag hör överallt, (braaa du prata so fantastikt svenska).... :roll:
kan det blir att dom säger so bara av hövlighet?
vad min ni?

BeitragVerfasst: 15. Februar 2008 15:41 
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Anonymous hat geschrieben:
Hejsan,

jag hör överallt, (braaa du prata so fantastikt svenska).... :roll:
kan det blir att dom säger so bara av hövlighet?
vad min ni?

...jepp, det brukar svenskarna göra...

Tyck inte illa om att bli gammal, var glad att du fått chansen.

BeitragVerfasst: 15. Februar 2008 16:26 
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Anonymous hat geschrieben:
(braaa du prata so fantastikt svenska).... :roll:

Ja, det gör de, medans man själv vill vara korrigerat.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 9293309352

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

BeitragVerfasst: 18. April 2008 15:36 
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Hej,

jag läste svenska lite mer än ett år innan jag flyttade till Sverige. Sedan fick man ju ofta höra hur bra man pratade. När man själv märker vilka fel man gör så tror man ju inte på det.
Jag hade redan från början målet att prata helst utan brytning, vilket gjorde att jag ibland övade på ord som jag trodde lät väldigt svensk, exempelvis: självklart. Jag lyssnade mycket till radio och försökta efterapa enskilda meningar.

Så jag tror att det går att öva bort sin tysk brytning. Jag minns faktiskt situationer (det hände typ tre gånger) i vilka jag snackade med någon och sedan kom en tysk som jag pratade tyska med. Så frågade svensken varför jag kunde prata så pass bra tyska. När jag sedan sa att jag var tysk, så trodde svensken att jag skämtade! Det är sådana moment man blir lite stolt. :pokal:

Numera bor jag i Berlin igen - vi får se hur länge till - och då märker jag tydligt hur enkelt man kan glömma bort svenskan. När jag pratar svenska nu är det ibland nästan lite pinsamt, och det tar ett tag att kommer in i språket igen.

Som sagt så tror jag att man kan träna bort brytningen - om man nu vill. Visst finns det folk som bryter på tyska efter 20 år i Sverige. Men man måste ju tänka på att det finns folk som inte bryr sig så mycket om själva uttal eller inte hör nån skillnad på sin egen svenska och svenskarnas svenska.

(det ska ju även finnas folk som tycker att tysk brytning är charmig ... :roll: )

Profil E-Mail senden  
BeitragVerfasst: 7. Mai 2008 13:43 
tjejen hat geschrieben:
Så jag tror att det går att öva bort sin tysk brytning. Jag minns faktiskt situationer (det hände typ tre gånger) i vilka jag snackade med någon och sedan kom en tysk som jag pratade tyska med. Så frågade svensken varför jag kunde prata så pass bra tyska. När jag sedan sa att jag var tysk, så trodde svensken att jag skämtade! Det är sådana moment man blir lite stolt. :pokal:

Som sagt så tror jag att man kan träna bort brytningen - om man nu vill. Visst finns det folk som bryter på tyska efter 20 år i Sverige. Men man måste ju tänka på att det finns folk som inte bryr sig så mycket om själva uttal eller inte hör nån skillnad på sin egen svenska och svenskarnas svenska.

(det ska ju även finnas folk som tycker att tysk brytning är charmig ... :roll: )

Själv bor jag i Sverige i 1, 5 år och håller med tjejen: jag försöker att blir av med min tysk brytning.
Jag tycker faktiskt att det låter rätt fult.

Det finns bra hjälpmedel, jag köpte t.ex. en liten hörlurare, som är egentligen gjort för små barns läsutveckling. Grejen ser ut som en handtag, den används för att höra sin egen röst utan att spelar in den. Hjälpte mig mycket!

Det finns en bra sida om uttalet:
http://olle-kjellin.com/SpeechDoctor/index2.html

Författaren är neurolog och språklärare, han ger kurser och har skrivit böcker om uttalet och dess träning, t.ex: "Svensk prosodi i praktiken - instruktioner och övningar i svenskt uttal, speciellt språkmelodin" Utgiven av Hallgren och Fallgren förlag, ISBN: 91 7382 6987

Annars går jag alla kurser som erbjudas av kommunen, just nu är det Svenska B. Jag förståre inte varför folk bryter av SFI eller över huvud taget inte bryr sig om sin språkutveckling. Samtidigt hör man ju så mycket gnäll om hur svårt det är att kommer in i svenska samhället eller arbetslivet. Inget konstigt med det om man inte ens försöker lära sig språket så bra som möjligt!

BeitragVerfasst: 7. Mai 2008 20:57 
Hej!
abcdef hat geschrieben:
Annars går jag alla kurser som erbjudas av kommunen, just nu är det Svenska B. Jag förståre inte varför folk bryter av SFI eller över huvud taget inte bryr sig om sin språkutveckling. Samtidigt hör man ju så mycket gnäll om hur svårt det är att kommer in i svenska samhället eller arbetslivet. Inget konstigt med det om man inte ens försöker lära sig språket så bra som möjligt!

Jag har bara träffad folk på sfi som bryr sig om svenska.
Vem menar du?
Undrar,
Tilmann

BeitragVerfasst: 7. Mai 2008 22:06 
Zitat:
Själv bor jag i Sverige i 1, 5 år och håller med tjejen: jag försöker att blir av med min tysk brytning.

Lycka till!

Själv har jag nu snart bott över 13 år här i Sverige och jag måste erkänna att jag fortfarande bryter på tyska. Troligtvis kommer jag aldrig förlora min brytning precis som jag aldrig kommer att förlora min sydtyska brytning i min tyska.
Alla som jag talar med förstår vad jag säger och jag kan utan problem översätta svenska till tyska och tvärtom simultant.
Varför skall det vara så viktigt att tala utan brytning? Hur kan man som tysk överhuvudtaget veta att man talar perfekt svenska - förresten har jag under alla dessa år träffat många tyskar - bland de fanns det ytterst få där man verkligen inte kunde höra varifrån de kom.

S-nina

BeitragVerfasst: 11. Mai 2008 13:17 
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

abcdef hat geschrieben:

Det finns bra hjälpmedel, jag köpte t.ex. en liten hörlurare, som är egentligen gjort för små barns läsutveckling.

Hej lilla vän,

så länge du pratar om "hörlurare", behöver du faktiskt inte bry dig om din brytning.... :wink:

Men det var ett väligt roligt ord- kommer ingå i min samling av "tyska felsägningar" (jag står förstås för de allra flesta ord i denna samling!)

Jag tycker det är helt ok att ha brytning och fel ordföljd då och då. Man kan ju ändå aldrig låtsas att vara helyllesvensk. Man kan kanske lura andra icke-svenskar som bor i Sverige, men i det långa loppet blir man ändå avslöjat någon gång. So, what's the big deal?
:smt101 M

Profil E-Mail senden  
BeitragVerfasst: 11. Mai 2008 23:20 
trollebjär hat geschrieben:
Hej lilla vän,

så länge du pratar om "hörlurare", behöver du faktiskt inte bry dig om din brytning.... :wink:

Men det var ett väligt roligt ord- kommer ingå i min samling av "tyska felsägningar" (jag står förstås för de allra flesta ord i denna samling!)

Tjosan,

du skulle ha sett mina kollegor någon dag då jag pratade om "avsugningsmaskin" istället för "fläkt" :P

BeitragVerfasst: 12. Mai 2008 06:19 
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

abcd hat geschrieben:

Tjosan,

du skulle ha sett mina kollegor någon dag då jag pratade om "avsugningsmaskin" istället för "fläkt" :P

:smt043 :smt043 :smt043

bei "dammsugare" muss ich auch immer an Loriot denken: "es saugt und bläst der Heinzelmann..."

schon mal überlegt dass sich Schweden sich beim deutschen Wort "Küken" nicht unbedingt etwas gelbes, rundes flauschiges vorstellen...?

M

Profil E-Mail senden  
BeitragVerfasst: 13. Mai 2008 12:14 
trollebjär hat geschrieben:

:smt043 :smt043 :smt043

bei "dammsugare" muss ich auch immer an Loriot denken: "es saugt und bläst der Heinzelmann..."

schon mal überlegt dass sich Schweden sich beim deutschen Wort "Küken" nicht unbedingt etwas gelbes, rundes flauschiges vorstellen...?

M

:smt053 :smt082 :smt082

Schon mal mit nem Schweden zur Schlußverkaufszeit durch eine deutsche Einkaufsstraße gegangen und in allen Fenstern steht riesengroß "Knüllerpreise"? :smt081

Habe mich übrigens ewig lange gefragt, was ein Bettbezug eigentlich mit Ostern zu tun hat, bis ich drauf kam, dass die Dinger gar nicht PÅSKLAKAN heißen, hehe!

Ansonsten ganz oben auf meiner persönlichen Hitliste: urin-vånare und nervv-raket...

Gruß aus Närke!

BeitragVerfasst: 14. Mai 2008 11:31 
Zitat:
Ansonsten ganz oben auf meiner persönlichen Hitliste: urin-vånare und nervv-raket...

Was sagst du dazu?

"Fryst kyckling lever"

s-nina :D

BeitragVerfasst: 14. Mai 2008 11:43 
S-nina hat geschrieben:

"Fryst kyckling lever"

Jätteroligt :-)

BeitragVerfasst: 14. Mai 2008 12:32 
S-nina hat geschrieben:

Was sagst du dazu?

"Fryst kyckling lever"

s-nina :D

:smt042 Toppen!

Hier noch ein sozialkritischer:

"En svensk tiger"

BeitragVerfasst: 14. Mai 2008 18:54 
mh asså jag lärde mig ingentig innan jag flyttade hit... jag tänkte att det behövs inte och nur kan jag oxå snacka svenska ;P
meeen jag går här i skolan och jag spelar innebandy så jag var helt enkelt tvungen att prata svenska bara för att jag får ju betyg och sånt... går i 1:an här, är ganska kul. jag gillar faktiskt inte mitt programm (samhäll) men jap... ska ju hem i juni, men kommer iaf tillbaka om 2 år, när jag slutade skolan i tyskland...
hejhej
laura

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde [ Sommerzeit ]