Hur bra svenska?

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Storstadstjej

Re: Hur bra svenska?

Beitragvon Storstadstjej » 15. Februar 2008 15:26

Anonymous hat geschrieben:(braaa du prata so fantastikt svenska).... :roll:

Ja, det gör de, medans man själv vill vara korrigerat.

tjejen
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Beitragvon tjejen » 18. April 2008 14:36

Hej,

jag läste svenska lite mer än ett år innan jag flyttade till Sverige. Sedan fick man ju ofta höra hur bra man pratade. När man själv märker vilka fel man gör så tror man ju inte på det.
Jag hade redan från början målet att prata helst utan brytning, vilket gjorde att jag ibland övade på ord som jag trodde lät väldigt svensk, exempelvis: självklart. Jag lyssnade mycket till radio och försökta efterapa enskilda meningar.

Så jag tror att det går att öva bort sin tysk brytning. Jag minns faktiskt situationer (det hände typ tre gånger) i vilka jag snackade med någon och sedan kom en tysk som jag pratade tyska med. Så frågade svensken varför jag kunde prata så pass bra tyska. När jag sedan sa att jag var tysk, så trodde svensken att jag skämtade! Det är sådana moment man blir lite stolt. :pokal:

Numera bor jag i Berlin igen - vi får se hur länge till - och då märker jag tydligt hur enkelt man kan glömma bort svenskan. När jag pratar svenska nu är det ibland nästan lite pinsamt, och det tar ett tag att kommer in i språket igen.

Som sagt så tror jag att man kan träna bort brytningen - om man nu vill. Visst finns det folk som bryter på tyska efter 20 år i Sverige. Men man måste ju tänka på att det finns folk som inte bryr sig så mycket om själva uttal eller inte hör nån skillnad på sin egen svenska och svenskarnas svenska.

(det ska ju även finnas folk som tycker att tysk brytning är charmig ... :roll: )
Gnäll suger, handling duger.

abcdef

Beitragvon abcdef » 7. Mai 2008 12:43

tjejen hat geschrieben:Så jag tror att det går att öva bort sin tysk brytning. Jag minns faktiskt situationer (det hände typ tre gånger) i vilka jag snackade med någon och sedan kom en tysk som jag pratade tyska med. Så frågade svensken varför jag kunde prata så pass bra tyska. När jag sedan sa att jag var tysk, så trodde svensken att jag skämtade! Det är sådana moment man blir lite stolt. :pokal:

Som sagt så tror jag att man kan träna bort brytningen - om man nu vill. Visst finns det folk som bryter på tyska efter 20 år i Sverige. Men man måste ju tänka på att det finns folk som inte bryr sig så mycket om själva uttal eller inte hör nån skillnad på sin egen svenska och svenskarnas svenska.

(det ska ju även finnas folk som tycker att tysk brytning är charmig ... :roll: )

Själv bor jag i Sverige i 1, 5 år och håller med tjejen: jag försöker att blir av med min tysk brytning.
Jag tycker faktiskt att det låter rätt fult.

Det finns bra hjälpmedel, jag köpte t.ex. en liten hörlurare, som är egentligen gjort för små barns läsutveckling. Grejen ser ut som en handtag, den används för att höra sin egen röst utan att spelar in den. Hjälpte mig mycket!

Det finns en bra sida om uttalet:
http://olle-kjellin.com/SpeechDoctor/index2.html

Författaren är neurolog och språklärare, han ger kurser och har skrivit böcker om uttalet och dess träning, t.ex: "Svensk prosodi i praktiken - instruktioner och övningar i svenskt uttal, speciellt språkmelodin" Utgiven av Hallgren och Fallgren förlag, ISBN: 91 7382 6987

Annars går jag alla kurser som erbjudas av kommunen, just nu är det Svenska B. Jag förståre inte varför folk bryter av SFI eller över huvud taget inte bryr sig om sin språkutveckling. Samtidigt hör man ju så mycket gnäll om hur svårt det är att kommer in i svenska samhället eller arbetslivet. Inget konstigt med det om man inte ens försöker lära sig språket så bra som möjligt!

tilmann

Beitragvon tilmann » 7. Mai 2008 19:57

Hej!
abcdef hat geschrieben:Annars går jag alla kurser som erbjudas av kommunen, just nu är det Svenska B. Jag förståre inte varför folk bryter av SFI eller över huvud taget inte bryr sig om sin språkutveckling. Samtidigt hör man ju så mycket gnäll om hur svårt det är att kommer in i svenska samhället eller arbetslivet. Inget konstigt med det om man inte ens försöker lära sig språket så bra som möjligt!

Jag har bara träffad folk på sfi som bryr sig om svenska.
Vem menar du?
Undrar,
Tilmann

nysn

Beitragvon nysn » 7. Mai 2008 21:06

Själv bor jag i Sverige i 1, 5 år och håller med tjejen: jag försöker att blir av med min tysk brytning.

Lycka till!

Själv har jag nu snart bott över 13 år här i Sverige och jag måste erkänna att jag fortfarande bryter på tyska. Troligtvis kommer jag aldrig förlora min brytning precis som jag aldrig kommer att förlora min sydtyska brytning i min tyska.
Alla som jag talar med förstår vad jag säger och jag kan utan problem översätta svenska till tyska och tvärtom simultant.
Varför skall det vara så viktigt att tala utan brytning? Hur kan man som tysk överhuvudtaget veta att man talar perfekt svenska - förresten har jag under alla dessa år träffat många tyskar - bland de fanns det ytterst få där man verkligen inte kunde höra varifrån de kom.

S-nina

trollebjär
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon trollebjär » 11. Mai 2008 12:17

abcdef hat geschrieben:

Det finns bra hjälpmedel, jag köpte t.ex. en liten hörlurare, som är egentligen gjort för små barns läsutveckling.

Hej lilla vän,

så länge du pratar om "hörlurare", behöver du faktiskt inte bry dig om din brytning.... :wink:

Men det var ett väligt roligt ord- kommer ingå i min samling av "tyska felsägningar" (jag står förstås för de allra flesta ord i denna samling!)

Jag tycker det är helt ok att ha brytning och fel ordföljd då och då. Man kan ju ändå aldrig låtsas att vara helyllesvensk. Man kan kanske lura andra icke-svenskar som bor i Sverige, men i det långa loppet blir man ändå avslöjat någon gång. So, what's the big deal?
:smt101 M

abcd

Beitragvon abcd » 11. Mai 2008 22:20

trollebjär hat geschrieben:Hej lilla vän,

så länge du pratar om "hörlurare", behöver du faktiskt inte bry dig om din brytning.... :wink:

Men det var ett väligt roligt ord- kommer ingå i min samling av "tyska felsägningar" (jag står förstås för de allra flesta ord i denna samling!)

Tjosan,

du skulle ha sett mina kollegor någon dag då jag pratade om "avsugningsmaskin" istället för "fläkt" :P

trollebjär
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon trollebjär » 12. Mai 2008 05:19

abcd hat geschrieben:

Tjosan,

du skulle ha sett mina kollegor någon dag då jag pratade om "avsugningsmaskin" istället för "fläkt" :P

:smt043 :smt043 :smt043

bei "dammsugare" muss ich auch immer an Loriot denken: "es saugt und bläst der Heinzelmann..."

schon mal überlegt dass sich Schweden sich beim deutschen Wort "Küken" nicht unbedingt etwas gelbes, rundes flauschiges vorstellen...?

M

abcdef

Beitragvon abcdef » 13. Mai 2008 11:14

trollebjär hat geschrieben:
:smt043 :smt043 :smt043

bei "dammsugare" muss ich auch immer an Loriot denken: "es saugt und bläst der Heinzelmann..."

schon mal überlegt dass sich Schweden sich beim deutschen Wort "Küken" nicht unbedingt etwas gelbes, rundes flauschiges vorstellen...?

M

:smt053 :smt082 :smt082

Schon mal mit nem Schweden zur Schlußverkaufszeit durch eine deutsche Einkaufsstraße gegangen und in allen Fenstern steht riesengroß "Knüllerpreise"? :smt081

Habe mich übrigens ewig lange gefragt, was ein Bettbezug eigentlich mit Ostern zu tun hat, bis ich drauf kam, dass die Dinger gar nicht PÅSKLAKAN heißen, hehe!

Ansonsten ganz oben auf meiner persönlichen Hitliste: urin-vånare und nervv-raket...

Gruß aus Närke!

nysn

Beitragvon nysn » 14. Mai 2008 10:31

Ansonsten ganz oben auf meiner persönlichen Hitliste: urin-vånare und nervv-raket...

Was sagst du dazu?

"Fryst kyckling lever"

s-nina :D

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“