Hur är det egentligen..

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

norrsken
Teilnehmer
Teilnehmer

Hur är det egentligen..

Beitragvon norrsken » 21. November 2015 19:10

Jag tänkte här får man prata lite svenska tillsammans?
Det vore verkligen mycket fint, om jag hittar någon som kan förbättra mina fel.
Jag gick på SFI-skolan men då hade jag inga möjligheter att prata med "äkta" svenskar.
Utan det svenska språket är det ju ingen riktigt svenska forum eller hur?
Jag väntar på svaret av er, tack.

Med hjärtliga hälsningar
från norrsken

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Re: Hur är det egentligen..

Beitragvon vibackup » 21. November 2015 19:50

norrsken hat geschrieben:Jag tänkte här får man prata lite svenska tillsammans?
Det vore verkligen mycket fint, om jag hittar någon som kan förbättra mina fel.
Jag gick på SFI-skolan men då hade jag inga möjligheter att prata med "äkta" svenskar.
Utan det svenska språket är det ju ingen riktigt svenska forum eller hur?
Jag väntar på svaret av er, tack.

Med hjärtliga hälsningar
från norrsken

Absolut.
Du skriver jättebra svenska, lite egendomligheter i uttryck som ligger mitt emellan fel och personlig stil, men bara några få "riktiga" fel:
"Det vore verkligen mycket fint(roligt, skulle jag säga istället, men som sagt: detta är mera hur man uttrycker saker, inte fel), om jag skulle hitta någon som kunde (i vardagsspråk skulle man ändå säga "kan" ;-)) förbättra mina fel."
Men du skulle kunna skriva:
Kan någon här tänka sig titta på min text och rätta mina fel?... då blir meningen mindre formell...
"Utan svenska är det ju inget riktigt svenskt forum, eller hur?"
Så: bra jobbat på SFI!

//M

norrsken
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon norrsken » 22. November 2015 00:41

Tusen tack! Det var verkligen mycket roligt av dig, att du tänkte på mig ( :wink: ), tittade på min text och rättade mina fel.
Sannerligen, min personlig stil har mycket egendomligheter i uttryck! Kanske har det att göra med: mycket jobbat i teori och för liten möjligheter att öva i praxis. Då försöker jag bara att översätta min tyska stil på svenska och det verkar säkert ibland mycket kontigt.
Men de mesta svarigheterna har jag med den svenska språkmelodin! Hur länge måste man bo i Sverige, så att man kan "sjunga" perfekt? Nej - inte perfekt - men så att svenskarna förstår mig utan att fråga: "Pratar du engelska?). :roll:

God natt för idag!
Mvh Kati

vinbergssnäcka
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon vinbergssnäcka » 22. November 2015 08:56

Hej Kati,

jag tror för att kunna prata svenska utan accent måste du ha bott här redan som barn eller ungdom. Från och med en viss ålder då kommer det sitta kvar en viss brytning och jag tror den blir man bara inte av med.

Men det är väl inte så farlig, kan vara charmig också....

Får jag fråga...du bor i Tyskland eller i Sverige? Har du bott i Sverige, för du skriver du har gått SFI?

Bor du kvar så kan jag bara tipsa...fortsätt efter SFI det finns ju "Svenska som andra språk" också. Och dessutom, försök att träffa folk, pratar, pratar, pratar.....det är det ända som hjälper.

Och lycka till....
liebe Grüsse

Heike

meine Seite: http://figeholm.jimdo.com

Dietmar
Admin
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Beitragvon Dietmar » 22. November 2015 09:23

norrsken hat geschrieben:Utan det svenska språket är det ju ingen riktigt svenska forum eller hur?

Ja, absolut, Kati!

Jag kommer inte att försöka rätta till dina meningar; eftersom jag inte är så duktig som M., och jag gör lika många fel själv :-)
Men skriva lite får man väl ändå.

norrsken hat geschrieben:Hur länge måste man bo i Sverige, så att man kan "sjunga" perfekt? Nej - inte perfekt - men så att svenskarna förstår mig utan att fråga: "Pratar du engelska?). :roll:

Det beror på, människorna är verkligen helt olika i detta avseende.
Det sägs ju att somliga har levt i Sverige i mer än fyrtio år, och fortfarande låter mycket "tyskt" (drottningen...?)

Men det finns folk som läser svenska, som tränar mycket med uttal och intonation. En lärarinna i Uppsala kom från Tyskland, men pratade svenska perfekt. Jag fragade flera kompisar om de kunde höra att hon inte var svenska; men de svarade nej. Hon var språkvetare så klart.

Och ibland kan man själv låtsas vara svensk, när man inte pratar för mycket :-) Det fanns tillfällen när jag talade med svenskar, och de tyckte att jag kom från en annan del av landet än dem själva (dock inte från utlandet). Men då fick jag konzentrera mig mycket, och samtalet fick bara hålla på en kort tid ;-)

Är man trött t.ex. så blir uttalet mycket sämre, tycker jag.

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon vibackup » 22. November 2015 10:10

norrsken hat geschrieben:Tusen tack! Det var verkligen mycket roligt av dig, att du tänkte på mig ( :wink: ), tittade på min text och rättade mina fel.
Sannerligen, min personlig stil har mycket egendomligheter i uttryck! Kanske har det att göra med: mycket jobbat i teori och för liten möjligheter att öva i praxis. Då försöker jag bara att översätta min tyska stil på svenska och det verkar säkert ibland mycket kontigt.
Men de mesta svarigheterna har jag med den svenska språkmelodin! Hur länge måste man bo i Sverige, så att man kan "sjunga" perfekt? Nej - inte perfekt - men så att svenskarna förstår mig utan att fråga: "Pratar du engelska?). :roll:

God natt för idag!
Mvh Kati

Hej Kati!

Angående språkmelodin: det är som Dietmar och vibergssnäcka skriver... de flesta talare behåller sin brytning livet ut.

Brytningen minskar, och efter att man vill prata engelska med dig gissar folk att du kommer från Danmark. Sedan kommer ffa svenskar som själva har lärt sig svenska som andra språk tro, att du är svensk, men kanske någon annanstans ifrån och sist så är det bara vissa svenskar kvar, som kan identifiera din brytning. Längre än så har jag inte kommit och gissar att jag aldrig kommer att komma.
Så Dietmar ligger före mig, uppenbarligen... ;-)

Sedan finns det saker som jag inte vill ändra: jag ska nog inte säga "ett antibiotika" eller liknande brott mot allting som heter humanistisk allmänbildning. Det är ett antibiotikum, flera antibiotika; en stimulus, flera stimuli osv., på samma sätt som jag på tyska insisterar på att "Virus" är neutrum.

Ett tips till dig (jag vet inte om du fortfarande vill ha rättningar): på svenska skiljer man mellan countable och uncountable på samma sätt som på engelska:
http://blogs.transparent.com/swedish/co ... ble-nouns/
Och det märks även när man pratar om dessa ord: mera hår är rena mängden hår sett som en massa, flera hår(strån) är flera enstaka hårstrån, man räknar varenda, alltså.
Och tvärtom: nog har jag mindre hår på huvudet än min fru, men är inte lika säker på att jag har färre hår(strån) på det hela.
;-)

Samma med många (countable)/mycket (uncountable) och få (countable)/lite (uncountable):
Han drack många glas mjölk.
Han drack mycket mjölk.

Han hade bara få tillfällen att öva (på) sin svenska.
Han hade bara lite tid att öva (på) sin svenska.

Men du är uppenbarligen på bra väg, och uppenbarligen finns det flera oupptäckta talanger här i forumet... så inte är jag säker på att jag ska vara den som sticker ut hakan mest...

Min väg var: att inte räds för att göra bort mig, lyssna och tala mycket med vem som, läsa mycket, kort sagt: suga upp språket när som.
Och så gör jag fortfarande, och fn tillkommer ca 1 ord/månad.

//M

norrsken
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon norrsken » 22. November 2015 12:30

Man - det är lite för mycket på söndagmorgonen! :? :D
Men tack så mycket för den stor text med så mycket detalj!
Då måste jag först försöka att översätta allt före jag kan svara.

Så länge hej hej..
Kati

norrsken
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon norrsken » 23. November 2015 01:24

Hej Heike,
tack för ditt svar! Avseende accent tror jag, er alla förstod mig lite fel. Det är ju inte så viktigt för mig att prata utan accent! De svenskarna får veta att jag är ingen svensk! Ibland är det bara så irriterande om man sjunger ett ord inte perfekt, då kommer frågan: Prata du engelska? Men visst finns det också svenskar med mer omtänksamhet och man får även hjelp. Med mycket lycka då pratar de långsam och man har även chansen att förstå mer än bara några ord.

Visst får du fråga! Jag bor i Tyskland men var med mina barn ett helt år i Sverige och gick på SFI. Ett år senare hade jag möjligheten att absolvera nästa kursen (grundskolsvenska?) inom tre månader. Det var två år sedan. Nu kunde jag fortsätter med gymnasienivå - om jag kunde! Så vill jag minst försöka att glömma inte allt tills det kanske fungerar.
Prata, prata, prata - ja, det gör jag alltid på semester i Sverige, men det är för litet om man vill förbättra sig.
Vad betyder: "...den blir man bara inte av med"?

Hej Dietmar,
även tack för ditt svar! Ja - man får väl skriva lite ändå! Men JAG ser absolut inga fel på din text - vad säger du om det? Är ju underbart, eller hur? Tyvärr har jag nu inte så mycket text för dig kvar. Var snäll och läs även mitt brev för Heike. Då skrev jag lite om mitt åsikt till teman accent som också gäller för dig. Det är svårt att skriva detsamma till flera.
När jag prata med svenskarna och måste koncentrera mig mycket på språket då kan det förekomma att jag har mycket huvudvärk därefter. Det är inte roligt och beror på min mindre hörförståelse. På SFI var ju människor från hela världen, även läraren var ingen svensk! Men hon var också en språkvetare - man hörde ingenting som låter annars än från en svensk.

Hej vibackup (M.),
Tack så mycket för ditt brev! Tyvärr måste du vänta tills imorgon på mitt svar! Det är ju verkligen mycket att översätta och det vill jag göra i alla fall!

Ha det så bra er alla och God Natt.
Kati

norrsken
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon norrsken » 23. November 2015 17:46

Hej vibackup (Hur kommer man egentligen på vibackup?), :D

tack så mycket en gång till för din arrangemang angående min svenska. Angående språkmelodin skrev jag till Heike och Dietmar: "..tror jag, er alla förstod mig lite fel. Det är ju inte så viktigt för mig att prata utan accent! De svenskarna får veta att jag är ingen svensk! Ibland är det bara så irriterande om man sjunger ett ord inte perfekt, då kommer frågan: Prata du engelska? Men visst finns det också svenskar med mer omtänksamhet och man får även hjelp. Med mycket lycka då pratar de långsam och man har även chansen att förstå mer än bara några ord."

Och ja - Dietmar ligger uppenbarligen absolut före dig! :goodman:

Du skrev: "Sedan finns det saker som jag inte vill ändra: jag ska nog inte säga "ett antibiotika" eller liknande brott mot allting som heter humanistisk allmänbildning. Det är ett antibiotikum, flera antibiotika; en stimulus, flera stimuli osv., på samma sätt som jag på tyska insisterar på att "Virus" är neutrum." Då håller jag absolut med dig! Vissa saker kan eller vill man ta inte över.

Och ja - jag vill fortfarande ha rättningar! För tillfället har jag inga andra möjligheter att kommunicera på svenska.

Skillnaden mellan countable och uncountable ord känner jag egentligen. Bara glömmer det ibland. Alltså tack för påminnelsen! Men "få tillfällen" har jag aldrig hört av. Känner bara "för tillfället" som har ja en hel annan betydelse.

I fall du skrev härmed "..nog har jag mindre hår på huvudet än min fru, men är inte lika säker på att jag har färre hår(strån) på det hela." om dig själv: Det är väl inte så viktigt hur mycket hår du har på huvudet, viktig är ju vad du har inne i huvudet, eller hur? Och jag läste många av dina texter här i forumet, så jag vet lite om innehållet.. :wink:

En fråga: När använder man "också" och när "även" eller spelar det ingen roll?

Och vad betyder: "..den som sticker ut hakan mest.." ??? Det hittade jag ingenstans! :?

Om man vill skriva mycket text, så måste man använda många citat. :D
Countable och uncountable ord korrekt?

Finns det egentligen en parti när du har skrivit ditt 1000. uppsats? :rock:
Jag ser fram emot ditt svar!

Hej då så länge!
Kati

vinbergssnäcka
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon vinbergssnäcka » 23. November 2015 20:50

Hej igen Kati,

jo, accent och accent, det kan ju i bästa fall var ett litet moment som gör att man hör att personen kommer ursprungligen från ett annat land. Men i början kan den var så påträngande att folk inte fattar vad man menar. Största problemet med tyskan och svenskan är att de har gemensamma rötter men ett annat uttalande....eller bättre sagt en annan betoning av orden...så händer det att man kan orden men uttalar på ett sätt att en svensk inte förstår vad du säger. Händer mig tex. när jag pratar mycket tyska och sen ska jag säga någon mening på svenska....och svups blir det helt fel. Kan även hända så som Dietmar nämnde, om jag är mycket trött...

Ett bra exempel är Salat och sallad, låter nästan likadan men betoningen gör skillnaden. Just det var ett ort som jag har kämpat hård med.

"det blir man inte av med...." betyder att det kommer sitta kvar....du vill inte ha det, men hur mycket du än anstränger dig, det blir du inte av med. "das/den wirst du nicht los"

En tanke...det hade varit bra om du kund prata svenska med någon regelbundet, jag tror semester räcker inte. Finns det ingen VHS i närheten där du bor? Eller några svenskar som bor i Tyskland? Svenska kyrkan? den finns i Frankfurt och Berlin...tror den finns även i München, men jag vet inte. Men där skulle man kunna fråga om det finns några grupper som träffas för att prata....vad säga dina barn? kanske ni kan ha en dag i veckan där ni bara pratar svenska?

ha en trevlig vecka....vi hörs.
liebe Grüsse

Heike

meine Seite: http://figeholm.jimdo.com

Zurück zu „På svenska“