Ein Fortsetzungsmärchen på svenska?

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

-Tats-
Teilnehmer
Teilnehmer
Schwedisch-Kenntnisse: gut
Lebensmittelpunkt: Schweden

Ein Fortsetzungsmärchen på svenska?

Beitragvon -Tats- » 26. Mai 2010 15:20

Hejhej,

Jemand Lust auf eine Spiel? Dachte mir das so: ich starte mit den ersten Sätzen einer Geschichte und der nächste ergänzt mit 1-2 Sätzen (wer lust hat auch mehr) und dann schauen wir wo die Reise hingeht. Bin selbst ja noch nicht ganz so fit , daher sind ausgebesserte Fehler sehr erwuenscht :wink:

"Det var en gång två trollkarlar som levde i en mörk skog. Den ena trollkarlen var stor och stilig och hade ett vackert ansikte, men honoms tanker var full av elaka saker. Den andra trollkarlen var tjock, med mörkt har och mörkt ögon som såg läskiga ut. Men när någon pratade med honom var det tydligt att han var en känslig och snäll person.
Sällan förirrade sig en människa till huset av både trollkarlarna. Men sedan hände något konstigt...

Sams83
Schweden Guru
Schweden Guru
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Re: Ein Fortsetzungsmärchen på svenska?

Beitragvon Sams83 » 26. Mai 2010 22:13

Ne tolle Idee, ich mach' mal weiter :

I mörka skogen fanns det vanligtvis nästan ingen ljud, för det fanns ingen fågel eller något annat djur. Men - en dag tidigt på morgonen - kunde man höra en långdragen ljud, väldigt hög.

Den tjocka trollkarlen vaknade och hoppade ut ur sängen. Ett sånt konstigt ljud hade han aldrig hört förut. Vad kunde det vara? Han tittade i sin allvetande glaskula och såg ....

-Tats-
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon -Tats- » 27. Mai 2010 13:17

Super das du mitmachst :D

... ett litet djur som verkade som något mellan en hjort och en fågel med stor hörner och vingar. Dessutom svor det konstigt väsen med mänsklig röst: ...

Sams83
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon Sams83 » 27. Mai 2010 16:13

..."Vem var det som gjorde så mot mig? Det är hemskt!....Jag ska söka trollkarlen som ska bo i skogen här. Kanske kan han hjälpa..."
Trollkarlen visste inte vad han skulle göra. Sökte det konstiga väsendet honom själv eller sökte det den andra trollkarlen?
Väsendet verkade vara snällt, eller var det en fälla? Han beslutade att...

-Tats-
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon -Tats- » 31. Mai 2010 14:27

Hej, sorry so ein paar Tage ohne Laptop sind schon doof :(
Aber jetzt mal weiter...

...prata med Rasperast (det var namnet av den stora trollkarlen). Han visste inte att det kanske inte är en så bra idé eftersom han tyckte alltid bäst om sin partner.
Rasperast satt i sitt hemliga laboratorium och funderade över nya sjukdomar som han kunde sprida mellan människor. "...någonting med feber och äckliga bubblor?...hmmm..." Plötsligt hörde hon ett rop. "Ahhh nej... inte han igen." Han stod up...

Sams83
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon Sams83 » 1. Juni 2010 13:25

Kein Problem, vielleicht beteiligen sich ja auch noch mehr :)... ich mach erst mal weiter...

…och gick ut för att hälsa honom välkommen med ett leende:"Parnadal, min gammal vän! Välkommen! Varför är du här?" Rasperast kunde skådespela väldigt bra och lurade Parnadal en gång till. Parnadal svarade:"Tack, min vän. Ja, det var länge sen att jag kom och besökte dig, men det finns något konstigt i skogen. Jag visste inte vad jag skulle göra." "Berätta mer!" sa Rasperast och bjöd honom in i sitt hus...

-Tats-
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon -Tats- » 2. Juni 2010 09:40

hoff ich auch :)

... och serverade en kopp kaffe. Sedan förklarade Parnadal vad han hade sett i sin glaskula. "Jag har aldrig i mitt hela liv sett ett så konstigt djur som dessutom kan prata. Visst är det ett magiskt väsen. Men vad tycker du - är det snäll eller farlig?" Rasperast nickade allvarligt. Han visste att det väsen är en prinsessan, som han själv hade förtrollat. "Jag tycker att det är väldigt farlig att låta hon ... ähhhm jag menar DET springer omkring. Det är säkerligen ett ganska illa väsen. Jag söker min hägelbossa och tar hand om det." Parnadal var inte säker om han ska bli nöjd med beslutet ...

Sams83
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon Sams83 » 8. Juni 2010 22:22

...och försökte stoppa honom: "Nej, vänta, Rasperast! Vi ska först prata med väsendet. Om vi är där både två, kan det inte vara för farligt för oss."
Rasperast ville självklart inte prata med den förtrollade prinsessan och sa: "Nej, det är för farligt."
Men Parnadal var redan på väg ...

Der Småländer
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon Der Småländer » 9. Juni 2010 19:07

Parnadal går in i skogen. Skogen är en stor sjö. Att sitta på banken och en groda kväker. Är det en prins också ?....

Jag kan inte så bra svenska ( men jag skriva ) dumm eller ?
Viele Grüße von der Ostsee

Der Småländer

--------------------------
http://www.schweden-kalmar.de

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“