die Aussprache..

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Lussekatt
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden
Re: die Aussprache..

Beitragvon Lussekatt » 3. Februar 2013 22:40

Imrhien hat geschrieben:Kanske vi skulle ha en gnällbältes träff? Vem bor här?? :)

Då kan vi samåka - vibackup har ju ändå vägarna förbi mitt hus två gånger om dagen. :D
Apropå gnällbälte: mina vänner tycker att det är hysteriskt roligt att jag i-ar som en äkta närking.
Jag rår ju inte för det, för mig låter det bara rätt eftersom det är den dialekten jag har lärt mig från början...

Alltså det vore roligt med en gnällbältesträff. Jag är på!

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon vibackup » 5. Februar 2013 21:31

Lussekatt hat geschrieben:Då kan vi samåka - vibackup har ju ändå vägarna förbi mitt hus två gånger om dagen. :D
Apropå gnällbälte: mina vänner tycker att det är hysteriskt roligt att jag i-ar som en äkta närking.
Jag rår ju inte för det, för mig låter det bara rätt eftersom det är den dialekten jag har lärt mig från början...

Alltså det vore roligt med en gnällbältesträff. Jag är på!

Ännu är det vi som är majoriteten!
De som inte bor i Sveriges verkliga huvudstad får komma till oss!
;-)
På allvar: finns det fler som bor inom bältet?

//M

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 6. Februar 2013 16:52

Vore faktiskt kul att ha en träff här nånstans.
Jag hann alldrig kommer till nån annan forumsträff. Men om vi ska träffas här i närheten finns ju ingen ursak till att inte komma :)
Vad roligt att träffa er och snacka lite.

Har ni en ide om var vi kan träffas?
Måste kolla lite var gränsen går...

Hälsningar

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 6. Februar 2013 17:11

Dumt att det är så långt bort från er alla... men om ni skulle vara intresserade att få en guidning i Sala Silvergruvan...
Man måste betala det förstås men jag kan få lite rabat och sen har vi lite andra möjligheter om det är en "privatvisning".

Annars kommer jag också gärna till Örebro nån gång.

Hälsningar

Lussekatt
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon Lussekatt » 6. Februar 2013 22:33

Sala Silvergruva är jättefin, jag har varit där en gång för ett par år sen. Men jag åkte aldrig ner i schaktet. Däremot åt jag världens saltaste salt sill på restaurangen. Mycket gott!

För mig skulle passa det bäst någon gång i mars eller senare. Jag är väldigt upptagen hela februari. Jag kan lika bra tänka mig att åka till Västerås. Har inte varit där på länge.

@vibackup - vad tycker du?

Och är det någon mer här i gnällbältet?

:smt006

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon vibackup » 7. Februar 2013 19:23

Lussekatt hat geschrieben:Sala Silvergruva är jättefin, jag har varit där en gång för ett par år sen. Men jag åkte aldrig ner i schaktet. Däremot åt jag världens saltaste salt sill på restaurangen. Mycket gott!

För mig skulle passa det bäst någon gång i mars eller senare. Jag är väldigt upptagen hela februari. Jag kan lika bra tänka mig att åka till Västerås. Har inte varit där på länge.

@vibackup - vad tycker du?

Och är det någon mer här i gnällbältet?

Alla helger utom påsk skulle passa i mars, vad jag kan se (OBS: regeringen är inte hemma, så jag skriver utan egentlig mandat).
Visst har ni också barn, eller?

//M

Lussekatt
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon Lussekatt » 8. Februar 2013 17:25

vibackup hat geschrieben:Visst har ni också barn, eller?

//M

Inga barn här inte.
Däremot en hund.

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 8. Februar 2013 19:25

Barn? Jo då. Tre till och med. Och en man som då i så fall måste ta hand om dem :)
Som sagt, jag kommer gärna till Örebro men kan också tänka mig att ge en liten tur i Västerås/Sala.

Lussekatt, du har aldrig varit nere i gruvan???? Det är ett måste om man ändå är där!
Det kan jag verkligen rekomendera. Nja, ok, jag jobbar där och jag har det som hobby. Alltså, kanske kan man inte lita på mig då i så fall, är inte direkt objektiv :)

Men det är sååå spännande och roligt där nere. Lite kallt förstås. Och vissa tycker att det är läskigt med gruvfrun osv.

Hälsningar

vibackup
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon vibackup » 8. Februar 2013 19:56

Imrhien hat geschrieben:Barn? Jo då. Tre till och med. Och en man som då i så fall måste ta hand om dem :)
Som sagt, jag kommer gärna till Örebro men kan också tänka mig att ge en liten tur i Västerås/Sala.

Lussekatt, du har aldrig varit nere i gruvan???? Det är ett måste om man ändå är där!
Det kan jag verkligen rekomendera. Nja, ok, jag jobbar där och jag har det som hobby. Alltså, kanske kan man inte lita på mig då i så fall, är inte direkt objektiv :)

Men det är sååå spännande och roligt där nere. Lite kallt förstås. Och vissa tycker att det är läskigt med gruvfrun osv.

Hälsningar

Så du tänkte inte det som en familjevenemang?
Kan man inte besöka gruvan med barn?

//M

Lussekatt
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon Lussekatt » 8. Februar 2013 22:03

Imrhien hat geschrieben:Lussekatt, du har aldrig varit nere i gruvan???? Det är ett måste om man ändå är där!

Nejdå, gruvfrun skulle jag bara tycka var spännande att träffa! Det känns mest lite...oförklarligt småläskigt att åka ner i schaktet. Trångt och mörkt. En kompis pappa dog i en gruvolycka i Sala, kanske det är därför. Men jag gillar inte höjder heller, det kanske har med det att göra, jag vet inte. Hade lite svårt för att gå in i U-båten i hamnen i Hamburg också. Obehaglig känsla helt enkelt.

Vi har ett trevligt café här i Örebro som ägs och drivs av en tysk kvinna som bakar jättegott (tyskt) bröd:
http://www.evasape.se/information/index ... upId=67777
OM vi nu skulle träffas i Örebro tycker jag att det är rätta stället!

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“