Hej,
Tack att ni svarar och till och med på svenska
Det är snällt Heike, tack. Jag pratar snabb på svenska och mer eller mindre flytande. Låt mig säga, det låter flytande för dem som förstår inte så mycket
Problemet är bara att jag gör mer fel när jag prata. När jag skriver har jag tid. Då kan jag tänka, prova och ibland har jag även stavningsprogram... Det hjälper ju mycket
När jag pratar hör man kanske inte alltid att jag är osäker. Men det är jag. En eller ett är det sämst som finns eftersom det är så viktigt för att böja adjektiven och allt på rätt sätt. Det är det jag kan inte lära mig. Men jag vet att det kommer att bli bra. Det måste
Min svenska som andraspråk kursen sluta snart. Bara två prov till och sen är jag klart. Fast, jag vill inte sluta. Min lärare är så bra. Därför vill jag gärna stanna lite längre. Kursen sluta i maj och då måste jag också sluta. Sen vet jag inte riktig. Svenska A och B står på önskelistan... Men om jag hinner och orkar, det vet jag ju inte. Att läsa svenska var i alla fall det som jag behövde. Kanske det är för sent att börja om allt med jobbet, kanske inte. Fast det spelar ingen roll. Det viktigast är att jag hittade glädje att lära mig språk igen. Nu tänker jag att läsa franska om ett år (det räcker väl med medborgarskolan eller sånt) och jag tänkte läser engelska på riktigt. Jag kan engelska, men det var för länge sen jag lärde mig det riktigt och jag tappade bort mycket.
Om jag skulle kunna börja om det med jobbet, då skulle jag läsa språk och jobba som översättare. Det gör jag nu, fast inte som prov...
Skönt att läsa att ni förstår. Jag undrar om det är bara så. Blir det bättre eller sämre? Jag menar, när man börjar med språk då går det fort. Man gör mycket stora framsteg. Sen, när man redan kan lite, gör man små framstegar. Hur är det sen? Man kommer förmodligen aldrig att prata det som ett moderspråk. Eller, kanske gör man det? Inte många särskild. När är det slut med framstegen? Och hur känns det då? Blir lite filosof (stavas det verkligen så på svenska???) i kväll
Berätta gärna mer hur det är för er.
Tack och sov gott
Hälsningar
Wiebke