Hej,
tänkte att skriva lite på svenska igen, det vore ju synd om vi låter dö det här temat...
Det händer ju ibland (eller nästan alltid

) när man träffar folk för första gången att de berömmer en för man är "så duktig" på svenska språket

kanske någonting för att inte ta på allvar, för "vad är du duktig!" är ju en standardsats i svenska språket.
Men sista helgen träffade jag en kvinna från kören (där jag sjungar) som har inte varit vid repetitionerna sedan sommaren och därför har vi inte pratat med varandra för fem månader sedan. När jag pratade nu med henne sag hon plötsligt att det är verkligen imponerande hur mitt språk har utveklats.
Jag själv kände det inte så. Självklart märkte jag stora förbättringrar de första månader när jag kom hit till Sverige (från nästan ingenting till lätta konservationer). Men sen känns det lite som en konstant tillstånd, man kan kommunicera (med fullständiga meningar), man förstår mer eller mindre allting (i alla fall när de säger det för andra eller tredje gången

, kan omskriva ord man inte vet osv.
Men sen (om man har nått den här nivån)?: Man gör fortfarande många fel, märker det oftast direkt när man uttalar dem, det finns ganska många ord man inte kommer på,....
Till och med sista helgen tänkte jag så - - - Men nu (efter jag träffade henne) tänkte jag över det igen och jag känner att jag verkligen har blivit bättre: Jag gör fortfarande många fel, uttalet är kanske (eller säkert) dåligt, men nu är det mycket mer flytande, jag kan skämta, kan reagera mycket snabbare och kasta in ord i duskussionen, måste inte koncentrera mig så intensivt för att fatta vad som händer i min omgivning,...
Små framstegar som inte märks när man inte tänker om det....men stora framstegar om man tittar tillbaka

Hoppas (och är nästan säker) att det finns många som upplever samma sak!?!
Hälsningar,
Simone
PS: Korrekturer är (som vanligt) välkommen

jag är fortfarande i "inlärningsstadium"