att prata svenska, eller inte göra det - hur är det?

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Die Vier
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: gut
Lebensmittelpunkt: Schweden

Re: att prata svenska, eller inte göra det - hur är det?

Beitragvon Die Vier » 15. Mai 2009 13:41

Hej Imriehn!
Självklart måste jag förklara och behövde språken.Jag var ju också van med att beskriva situationer med enkla ord.Det är en föredel när man har undervisat föräldrargrupper då pratar man ju med enkla ord iställe för medicinska...På så sätt kan jag prata ett språk till :lol:
Det var också ett bra sätt under språkundervisningen: ger dig inte när du inte har rätt ord! Beskriva situationen eller det du vill berätta om med dina möjligheter.Det var svårt i början men jag lärde mig och det fungerar fortfarande.Jag tycker att det är en styrka att erkänna när man inte förstår och ibland är det jätteroligt när jag frågar efter vad vissa saker betyder.
Vackert väder idag. Lag måste jobba lite i trädgården.
Hälsn. Susanne
Kinder die geliebt werden,werden Erwachsene die lieben

Tulipa
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Tulipa » 28. Mai 2009 10:02

Hej,

jag undrade lite varför så manga här säger att dom inte gillar att prata i telefonen. Min svenka är inte alls perfekt, men jag ringer hellre till folk än att jag skriva ett mail.

Jag tycker att det är mycket mer pinsamt om alla kan se mina fel när jag skriva än om jag prata fel. Kanske det är eftersom i Tyskland vi lärde oss att allt skrivande ska vara utan fel?

Men tack, snälla Imrhien, att du öppnade den här traden. Så förhoppningsvis ska jag träna här lite då och då.

mvh
Tulipa
man vet aldrig, vem som finns där ute

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede
Schwedisch-Kenntnisse: fließend

Beitragvon Imrhien » 28. Mai 2009 14:19

Tulipa hat geschrieben:
Men tack, snälla Imrhien, att du öppnade den här traden. Så förhoppningsvis ska jag träna här lite då och då.

Varsågod.
Jag gillar det själv att träna på svenska. Läsa, skriva.. allt som hjälper. Jag kan förklara varför jag inte gillar att telefonera på svenska. Det är så jobbigt. Jag måste verkligen anstränga mig för att förstå vad dem säga. Det är kanske pinsamt att har fel i det man skriver fast alla vet ju att jag är inte svensk. Om jag måste skriva nåt som är viktig (för jobbet t.ex.) använder jag en stavningsprogram och fråga en kollega om han/hon kan går igenom det efter jag har skrivit det. När jag skriver har jag tid. Då kan jag kolla vad någonting heter eller kan försöker att kommer ihåg grammatiska reglarna. När jag pratar har jag ingen tid. Då måste det vara rätt på en gång eller man hör att det är fel. Ibland hör jag själv det… det är pinsamt.
Att telefonera är därför jobbigt att inte alla prata så fint. Jag vill ju inte vara oartigt och fråga hur många gånger som helst vad dem sa. För en timme ringde min chef från medborgarskolan angående en ny kurs. Det är viktigt för mig att få kurser. Därför vill jag att dem har en bra bild av mig. Om jag inte hör riktig vad han säger blir det oroligt för mig. Kanske jag överdriver som vanligt 
I alla fall skriver jag gärna men har inte så många möjligheter och därför startade jag den här tråden. Så det var för min egen skull fast jag blir glad när jag ser att ni också tycker att det är en bra ide.

Hälsningar
Wiebke

Ska gå hem nu och hoppas att det inte regna… vill vara ute lite. Det var tråkigt idag i kontoret. Internet fungerade inte  (tills nu)

Tulipa
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Tulipa » 11. Juni 2009 22:40

Hej,
hur känns det till er om era barn kan tala så fint svenska? Är ni stolta, eller känns det lite konstigt, eller vill ni hellre att dom stannar att vara genomhelt tyska?

Jag undrade lite om detta i dag när vi var på skolavslutningen. Jag hade lite småprat med andra mammorna som vanligt. Men mina söta döttrar - dom blommade upp i sina blommiga klänningar och kvittrade och skrattade. Och pratade så självklart svenska hela tiden.

LG
Tulipa
man vet aldrig, vem som finns där ute

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 12. Juni 2009 10:20

Hm, det är en bra fråga. Hade inte tänkt på det, eller inte på det sett (sätt?). Jag är stolt, det kan man säga. Jå det är jag, det är vi bättre sagt. Det är inte vanligt att barn prata två språk utan att tänka på det och dessutom flytande.
Vi är stolt att dem klarade sig så bra med detta. Det var inte lätt hela tiden och särkild för min son, som kunde redan mycket tyska. Han kom hem flera gånga och var ledsen för andra barn sa att han inte kunde så bra svenska. Det går ju bättre varje dag och även om han inte kan allt dem andra kan, gör han sig förstådd och det är det som är viktigast nu. Han är inte rädd att prata och det är egentligen det jag är stolt över. Vi lyckades att hjälpa honom så att han inte är osäker och rädd.
Min dotter är ju lite yngre. Hon kan tyska och svenska lika bra. Det är helt kul, måste jag säga. Hon kan redan översätta lite och hennes uttal är utan fel. Min sons också men ibland är hon bättre. De kommer att förbättra oss snart :)
Hoppas att det hjälpa lite när de går till skolan. Jag tror att det blir lättare att lär sig till språk när man redan kan andra. Hjärnen är bra på det och vet redan hur det går att jobba med språk. Eller hur?
Jag ska börja med franska igen. Lärde mig mycket på skolan men glömde nästan allt... Hoppas att det går snabbt, nu när jag lärde mig så mycket svenska... Jag behöver i alla fall en liten paus innan jag fortsätta med svenska a och b. I sas fick jag vg och då är jag också lite stolt över :)

Claudia_021172
Teilnehmer
Teilnehmer

Beitragvon Claudia_021172 » 12. August 2009 17:00

Hej!

Jag kom hit 2,5 år sen. I första året hade jag individuell undervisning en gång i veckan (sammanlagt 180 timmar) men sedan dess hade jag inga flera lektioner. Efter bara en månad fick mina kollegor ordern från chefen att bara prata svenska med mig. :staun:
Det kändes jättetufft i början men det var faktisk jättebra för då ”måste” jag prata svenska. Annars är man ju lite rädd att man prata fel eller nåt sånt. Jag hörde och fortfarande hör hela tiden att det är ”imponerande” hur snabbt jag lärde mig svenska men jag tror inte det. Ni vet ju hur svenskarna är. De är bara glada att man pratar deras språk alls.

Men det som är spännande för mig är att se hur min make lär sig svenska. Han flyttade äntligen hit i december och fick inte börja med SFI innan februari (det var kö i kommunen). Han klarade SFI och svenska national provet i mitten av maj och började med SAS A i juni. I september kommer han att börja med SAS B och igår började han läsa den första boken på svenska. Det vågade jag inte innan ett år sen!
Jag tror han lära sig svenska mycket snabbare än jag trots att han kan inget annat språk (jo, liten engelska men det är bara ”semester-engelska”) och det är imponerande för mig. Det var roligt senast när vi satt och tittade på tv. Då sade han plötslig ”Du, vet du vad. Jag har just märkt att jag inte ens längre lägger märka till att de pratar svenska. Det spelar inte längre någon roll för mig. Och det är riktig schyst!”

Den största utmaning än så länge var ett jobb intervju på svenska. Men jag var väl förberedd och allt gick bra – jag fick jobbet. :huepf:

Och nu går jag hemma… ha en trevlig kväll!

:smt006
Lyckan kommer till dem som krattar.

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 12. August 2009 20:33

Grattis till jobbet och allt. Det låter som ni har det riktigt bra.
Hur länge har du varit i Sverige innan din man kom?
Svenskana är som du säger. De är glad att man kan deras språk. Men å andra sidan, tänk vad vi skulle säga om någon lär sig tyska så fort. Jag kommer ihåg att jag träffade folk från Poland i Tyskland som lärde sig tyska och då var jag också ganska överaskat att det gick så bra så fort. Själv hör jag bara mina fel... :( (men trots allt vet jag att det är ganska bra som det är)
Jag vet också vad din man menar när han säger att det inte är viktig längre vilken språk dem prata på tvn. Självklart: man förstår ju inte verkligen varje ord. Men i stort sätt och det är väl så att man inte längre tänker på det att det är faktist svenska och inte tyska eller engelska.
Jobbintervjun är verkligen inte så lätt. Det hade jag också flera gånger bara på svenska och jag fick tre jobb så. Det är roligt och man kan vara stolt över det, tycker jag i alla fall.
Nu hade jag semester och hade nästan bara tyskana som kontakt - i fyra veckor! I måndags kände jag mig lite osäker faktist när jag skulle börja jobba igen. Men det kom ju tillbaka allt. Efter bara flera minuter kännde jag mig tryck igen. Vill bara blir bättre med gramatiken... Därför ska jag anmälla mig till svenska A i hösten. Hoppas att jag klara den bra och kan fortsätta med svenska B sen. Vi får se vad det blir.

Jag önskar er att det fortfarande blir så bra för er som det nu låter

Hälsningar
WIebke

HeikeBlekinge
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon HeikeBlekinge » 17. August 2009 22:36

Nu hade jag semester och hade nästan bara tyskana som kontakt - i fyra veckor! I måndags kände jag mig lite osäker faktist när jag skulle börja jobba igen.

Onsdag börjar min skola igen. Jag har ingenting gjort så som jag har lovat > jag har läst ingen lärobok, har inte skrivit det vad jag skulle göra - i n g e n t i n g! Nej, jag var så lat... :oops:
... men jag har pratat svenska!!! :-) Jag tror, jag har mer pratat svenska i somras än i hela förra skolåret! En jättesnäll grannkvinna som komde nästan varje kväll förbi för att snacka lite om det eller det har lärt mig mycket! Jätteroligt! Och lärorikt!
(Jag har tydligt be hon om att förbättrar mig!)
Och i lördags kunde jag förstå några kvinna som pratate med varandra när jag sorterade äpple... hmm, jag menar inte att jag förstå den direkt, jag lyssnade inte. Men i förtid var det så, att allt omkring mig var en "Geräuschwischwasch" när jag handlade eller sant.
Nu vet jag: Hjärnan behöver tid för att växer och bearbetar allt ;-) - men det kommer - hihi :lol:
www.lilla-koksgarden.se

>Wer wenig weiß redet viel, wer Wissen hat wird neugierig, wer viel Wissen hat schweigt<

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 18. August 2009 19:22

HeikeBlekinge hat geschrieben:En jättesnäll grannkvinna som komde ....

Nu vet jag: Hjärnan behöver tid för att växer och bearbetar allt ;-) - men det kommer - hihi :lol:

Hej,
hoppas att du inte förstår fel nu... vill absolut inte tjata. Jag är glad om andra förbättra mina fel och därför hoppas jag att det är okej om jag också gör det nu. Är bara en liten...

komde - du menar väl dåtid från komma. Det finns ingen komde här. Det är oregelbundet och måste vara kom istället.

Det är en vanlig fel den många gör (gjorde jag också, därför vet jag det...)

Hoppas att inte jag har gjort för många fel nu själv och att du förstår hur jag menar det. Ingen är utan fel... vill säga, jag kan inte bättre svenska eller sånt och alla får förbättra mig (om det inte blir för mycket nu...)

Det andra du sa, det med hjärnen, det stämmer. Ibland pluggar man och ingenting händer. Sen har man lite lungnare och paus kanske. Eller kanske bara mindre tryck (då finns säckert ett annat ord som är bättre) och plötsligt händer det (som med tris, hehe).

Hälsningar

Wiebke (som ska börja med svenska A och inte har gjort nånting heller... :oops: )

Samweis
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Samweis » 18. August 2009 19:58

Hej Wiebke,

nu har jag samma problem som du.
Imrhien hat geschrieben:Det är en vanlig fel den många gör [...] alla får förbättra mig (om det inte blir för mycket nu...)
Men felet var vanligt: ett vanligt fel. :zwinker:

Hälsningar från viktigpettern

Samweis

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“