att prata svenska, eller inte göra det - hur är det?

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

Tommy3

Re: att prata svenska, eller inte göra det - hur är det?

Beitragvon Tommy3 » 6. Mai 2009 21:46

Scheint ein bekanntes Phänomen zu sein. Lernt man eine neue Sprache, müssen oft erstmal Speicherplätze freigemacht werden. Bei mir verschwand das Englisch zum Teil, als ich Schwedisch lernte. Und als ich neulich einen Spanischkurs machte, vielen mir immer nur französiche Floskeln ein.
Manchmal kann ich nach einem Gespräch nicht genau sagen, in welcher Sprache wir das eigentlich gemacht haben. Und es ist mir schon bei Drei-Sprachen gesprächen passiert, dass ich einen anquatsche und einige Sätze vorbringe, bis ich ein grosses Fragezeichen in seinem Gesicht ablese. Dann habe ich den Schweden auf Deutsch belabert, oder den Deutschen auf Schwedisch.

Es gibt aber Leute, die das alles auch mit 5 Sprachen suber trennen können.

Faxälva
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Faxälva » 6. Mai 2009 23:46

..jepp...es war sehr frustrieren im letzten Monat als ich mit meiner Tochter in Paris war..... all mein so muesam erarbeitetes französisch ist weg ... ich kann nur noch schwedisch :( ... englisch gibt es auch nur noch in Fragmenten, von finnisch gar nicht erst zu reden...
Hälsningar från Faxälva

Tyck inte illa om att bli gammal, var glad att du fått chansen.

Die Vier
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: gut
Lebensmittelpunkt: Schweden

Beitragvon Die Vier » 7. Mai 2009 17:07

Välkommen i klubben!
Jag bor och jobbar lika länge i Sverige som Imrhien. Jag känner igen mig i alla situationer som ni redan har beskrivit och jag fattar inte heller så riktig hur det har gott till...Jag fick börja jobba efter 3 månader språkundervisning och jag behövde verkligen använda språket i skrift och tal. Vad ska jag säga? Frågar mig inte hur det gick till- det gick bara. Nuförtiden behöver jag oftas fundera på hur man stavar vissa ord daför att de är så lika tyskan och det känns roligt på nåt sätt. Ibland händer det att mina kollegor fråga mig :shock: hur de ska skriva vissa meningar eller hur man stavar vissa ord.Är inte det konstigt?
Hur som helst har det gott bra för min del att lära sig svenska och jag tycker att det finns otroligt många ord som är lika tyskan- inte så konstigt när man tänker på språkutvecklingen...
Hoppas ni ha det bra och vi fortsätter lite att diskutera.
Hälsn. Susanne
Kinder die geliebt werden,werden Erwachsene die lieben

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede
Schwedisch-Kenntnisse: fließend

Beitragvon Imrhien » 7. Mai 2009 22:19

Hej Susanne,
skönt att "läsa" dig. Om jag minns rätt, hade du en intensivspråkkurs? För hur man skulle kunna använda språket i ett sånt yrke varje dag utan hjälp, det förstår jag inte. Jag menar efter 3 månader. Då har man ingen chans och det är så viktigt att förstår folk. Eller hur? Hur var det? Var du rätt? Det konstiga är, att man inte är lika rätt som man hade varit i Tyskland. Där hade jag aldrig tänkt mig att vara lärare. Här var jag det. På svenska!!! Otroligt. Det var säkert inte bästa lösningen och därför slutade jag efter tre månader men i alla fall gick det. Man tänker inte på det och gör det bara. Det är bra. Tack att du började igen den här tråden. Det är roligt att läsa vad andra tycker.

Tommy, jag förstår vad du menar. Min franska är borta och jag tänker göra en kurs. Kankse nästa termin, eller terminen efter det? Vi får se. Jag vill i alla fall lära mig igen att prata franska. Med engelskan är det egentligen samma sak. Fast då är det inte helt borta. Jag har vänner här som vill bara prata engelska. De pratar engelska hemma och vill inte byta till svenskan för oss :) Ibland har vi 4 språk blandat och jag förstår bara 3 av dem. Men det är roligt och min engelska är fortfarande ok. Inte jätte bra... När jag skriver går det bra. Då har jag tid. Men när jag pratar blanda jag mycket. Som tur förstår de alla svenska och då är det ok att blanda.

Oj, nu är jag trött... Ska gå och sova lite.

Ha det så bra.

Hälsningar
Wiebke

Tulipa
Schwedenfreund
Schwedenfreund

Beitragvon Tulipa » 11. Mai 2009 22:37

Hej,
det känns lite pinsamt för mig att svara på frågan. Jag gillar inte alls att skriva på svenska. Jag har aldrig gjort någon språkkurs, jag lärde mig svenskan helt själv. Det går bra för mig att prata med folk. Jag kan uttrycka det mesta och jag förstar nästan allt när jag lyssna på svenska. Jag gillar att läsa svenska tidningar och även böcker på svenska.

Vanligtvis försökar jag att undvika helt att skriva på svenska. Men idag tyckte jag, att det är hög tid att träna på detta.

Vänliga hälsningar
Tulipa
man vet aldrig, vem som finns där ute

jörgT
Schweden Guru
Schweden Guru

Beitragvon jörgT » 12. Mai 2009 10:06

Die Vier hat geschrieben:Välkommen i klubben!
Jag bor och jobbar lika länge i Sverige som Imrhien. Jag känner igen mig i alla situationer som ni redan har beskrivit och jag fattar inte heller så riktig hur det har gott till...Jag fick börja jobba efter 3 månader språkundervisning och jag behövde verkligen använda språket i skrift och tal.

Hej Susanne,
minns du när vi träffades på campingen i Våmhus?
Du var så rädd att det skulle inte fungera med jobbet och språket!
Och nu går det så bra!!!
Jag för resten gick ingen språkkurs allt - jag hade förstås gått folkhögskolkurser redan i Tyskland. Men svårast av allt var att prata i telefon!
Och nu drömmer jag på svenska ...
Jörg

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 13. Mai 2009 10:41

Hej Tulipa,
vad duktig du är. Ingen kurs och kan prata och skriver bra! Jag förstår att du inte vill skriva så hemst gärna. Men jag tycker det är viktigt att lär sig det också. Och här är det inte så farligt. Kankse pinsamt, men alla har vi börjat en gång med språket och inte alla är bra med allt. Att våga (stavas det så?) är det viktigaste och det som är svårast. För mig blir det så jobbigt med engelska, tyska och svenska som blandningen. Ibland vet jag inte vilken språk det blir när jag öppna munnen. Självklart att det blir fel här och där... Ibland är det jätte pinsamt... man vad ska man göra? Jag är en pratperson. Jag kan inte sitta stilla och säga ingenting. På det sätt är jag tvungen att prata och det är bra för mig.
Som Jörg redan sa är det sämst att telefonera. Då har man nästan ingen chans om dem prata otydligt. Man ser ju inte hur dem ser ut och det är svårt att förstår dem då.
Sen har jag personligen 5 problem med svenskan.
1. en/ett kan/vill inte plugga det och hoppas att det komma... läsar mycket precis därför.
2. de/dem/dom egentligen är det enkelt och klart. Om jag skulle besliva reglarna, är det lätt. Prata också :) Man hör ju inte om jag säga de eller dem. Men skriva... När jag skriver tänka jag inte på det. Jag fråger inte om det är subjekt eller objekt i meningen. Så blir det fel ibland. Mer änd jag vill... Måste vara mer nogran med det.
3. adjektivböjning. Det är hemskt. Det beror pår att jag inte kan en/ett och då blir det helt enkelt svårt.
4. stavningen. Ibland går det bra, ibland inte. Men det är ju samma med tyskan. När jag har tid och så, då kan jag läsa texten efter jag har skrivit den. Då är det okej. Annars är det svårt och blir lätt dåligt. Jag är lat... jag vet.
5. En sak som är pinsamt för jag lärde mig saken flera gånger nu och jag kan inte komma ihåg det. Det som är så pinsamt är att det är så enkelt... :(
Det är skilnaden mellan "för....sen" och "för" och "sedan".
Jag tror jag vet hur det är. Jag tänker att jag kan det. Trots allt blir det konstigt när jag använder dem(här har vi objekt). Jag är osäker. Fast jag vet inte varför, för det är så enkelt...

Hälsningar
Wiebke

Die Vier
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon Die Vier » 14. Mai 2009 10:33

Hej!
Jag har lite tid att svara...
Ja Jörg, jag kommer ihåg hur det var när vi pratade och jag absolut inte kunde föreställa mig att jag någon dag pratar flyttande. Nu läser jag böcker på svenska.Det betyder inte att jag förstår varje ord och pratar alltid rätt men jag tror inte heller att folk förvänta sig detta.
Imriehn: Jag hade en intensivspråkundervisning och är fortfarande jätte tacksamt. Läraren var otroligt bra det märks oftas efteråt.Hur kunde ja annars klara av jobba direkt? Det gick sakta i början.Mina kollegor tvingade mig inte göra saker som jag inte var beredd för. Till slut är det väl ta initiativet och börjar prata. De flesta var helt enkelt imponerade att man över huvudtaget kunde prata svenska.Min säkerhet var ju att jag kunde mitt jobb och oftas behövs ju inte så många ord...
JAg överenstämmer fullständigt med Jörg: att prata i telefonen var svårt i början och det sista jag vågade och ibland är det svårt att förstår folk som pratar i telefonen men det är mer beroende på att de prata mål...( nu vet inte jag heller om jag stavade rätt :wink: ).
Roligt att skriva/prata svenska med er!
Så, snart är det dags att jobba.
Ha det så bra.
Hälsn. Susanne(Die Vier)
Kinder die geliebt werden,werden Erwachsene die lieben

Imrhien
Alter Schwede
Alter Schwede

Beitragvon Imrhien » 14. Mai 2009 11:09

Hej Susanne,
nu förställde jag mig ditt jobb och tänkte att det stämmer väl att man inte behöver mycket ord. Fast det är ju inte helt rätt. Säkert finns månger situationer du måste prata jätte mycket och särkilt icke lätta ämnen. under förlossningen är det kankse inte så mycket... Beror säkert på hur läget är och vilken kvinna det är. Men speciell när man är stressat kan det ju bli svårt.
Jag hållar med vad du sägar om lärarna. Det märks ibland lite senare om dem är verkligen bra. Och de som har förmåga att hjälpa till att man själv får sjävförtoende och vågar prata de är dem bästa som finns. Det är egentligen det som är viktigast och samtidigt svårast. När jag undervisar Tyska ser jag hur svårt det är. Att plugga glossor och gramatiken, der är lätt som ett pytt (stavas det så?). Men använder det man lärde sig, det är ett helt annat historie.
Trots allt är det så jätte kul att man kan läsa, skriva, prata och särkilt förstå svenska. Eller hur?
Jag känner mig jätte lyckligt att det är så. Fler böcker att läsa, fler musik att lyssna på. Hur det än blir med Sverige och oss. Jag kokmmer aldrig att bli ledsen över att vi kom hit och lärde oss det vi kan. Det är beriknande (ui, då vet jag inte än om det heter så) att kuna göra allt detta.
Nu ska jag ha lunch och sen jobba lite mer. Tyskana är lite tveksamt just nu... kristider överallt. Det märks med försäljningen... Tyvärr... Men jag måste hållar på med att ringa dem.

Hälsningar
Wiebke

Sams83
Schweden Guru
Schweden Guru
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Beitragvon Sams83 » 14. Mai 2009 20:16

Imrhien hat geschrieben:Trots allt är det så jätte kul att man kan läsa, skriva, prata och särkilt förstå svenska. Eller hur?
Jag känner mig jätte lyckligt att det är så. Fler böcker att läsa, fler musik att lyssna på. Hur det än blir med Sverige och oss. Jag kokmmer aldrig att bli ledsen över att vi kom hit och lärde oss det vi kan. Det är beriknande (ui, då vet jag inte än om det heter så) att kuna göra allt detta.

Det tycker jag också!
På mina första två veckor i Sverige har jag tänkt att det är helt omöjligt att lära sig språket så bra att man kan delta på diskussioner etc. Och nu.... - nu är jag ganska nöjd, natürligtvis kan jag inte prata utan fel, men man kan nästan alltid förstå vad jag vill säga. Om inte, jag försöka att förklara det igen på ett annat sätt, i nödfall på engelska :? :)
Det är planerat att jag bara stannar här till dezember, och jag vet inte hur det ska vara därefter...om jag kommer tillbaka....om jag fortsätter att använda svenska i något sätt...men i alla fall är mitt år här i Sverige en bra erfarenhet som jag inte vill missa!
Att lära sig olika språk är mycket roligt tycker jag och är för mig också en bra motsättning till naturvetenskapliga arbetet som jag gör.

Hälsningar,
Simone

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“