hej oliver, jag tycker att du är rätt när du säger det beror om man vill lära sig språket ordentligt och kanske också HUR man lär sig ett språk. tills exempel har jag börjat först när jag har kommit till sverige och det är visst enklare om man lär sig ett språk var alla pratar så hela tiden, eller om man lär sig ett språk i skolan med en ibland tråkig lärare...
jag tycker att uttal kan inte gäller här, för att uttal är ju i varje språk annörlunda och om man kan lär sig engelska uttal och franksa uttal, då kan man väl lär sig också svensk uttal (eller tysk uttal för de svenskarna) det är ju möjligt. några har problem med sånt, några har inte, men det är ju helt enkelt så. det ses ju i skolan att några elever är bra med språk och några är bra med mathematik osv
så kan man väl inte säger vilken språk är enklare, för några tyskarna skulle säga: svensk är lättre, det finns inte så mycket gramatik att lär sig och några svenskarna skulle säga: tysk är lättre för att gramatiken är strukturerad.
och tvärtom förstås.
jag själv tycker att svensk var lätt för att jag kunde tysk och engelska förut och svensk innehåller flera ord från båda språk och de svenskarna jag har träffat hittills, känner själv inte till alla gramatik och om det är en "en" eller "ett" ord, så att jag tycker det är inte så farligt om jag gör lite fel ibland

men förstås vill jag lär mig allt rätt