Är svenska lätt?

Här får du prata som hemma i Sverige. Du kan även läsa och diskutera svenska nyheter.
Hier wird schwedisch + deutsch gesprochen und über die schwedische Sprache diskutiert. Auch Anfängerfragen sowie kleine Übersetzungstipps sind willkommen!
Fhre Schweden: Mit Stena Line nach Skandinavien: Sassnitz-Trelleborg

4567

Är svenska lätt?

Beitragvon 4567 » 3. Mai 2008 18:46

Många användare i forum ber om översättningar av än det ena, än det andra... Är det svårare att som tysk lära/läsa svenska, än som svensk att lära/läsa tyska? Vad tror ni? :) Det borde vara lättare att som tysk läsa en svensk text, än tvärtom, eftersom tyska språket har influerat det svenska så mycket. Dessutom känns ju grammatiken mycket lättare (tycker i alla fall jag som gav upp att lära mig tyska redan efter ett år i skolan - det blev för svårt). :roll:

Här är en användbar länk för den, som vill öva sin svenska:
http://lankskafferiet.skolutveckling.se/

floweh
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: fließend
Lebensmittelpunkt: Schweden

Re: Är svenska lätt?

Beitragvon floweh » 3. Mai 2008 19:29

tjena, ja kag tycker att du är rätt. det är kanske lättre att lära sig svensk om man är tysk än tvärtom. det tog mig nu bara 12 veckor att lära mig allt jag kan nu. visst är min svensk ibland felaktig, men det funkar ju ändå att snacka med folk, skriva brev och email och att ha en jobb ;)
visst är tysk gramatik lite svårare, eller ska vi säger, det finns bara mer av det ^^
men självklart kan en tyska ha lite problem med svensk gramatik också. jag har haft det jättesvårt att lära mig alla endningar...bestämt och obestämt o.s.v. och en annan sak är att jag ibland förväxla när man säger i, på eller om...men det är ju en sak man lär sig när man talar en språk längre tid tycker jag.

men va synd att du gav upp att läsa tyska...ändå är det förståelig

hälsa på dig, flo~

Åse
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: Muttersprache

Beitragvon Åse » 3. Mai 2008 23:40

Jag tror snarare att det är tvärtom. Tysk grammatik är visserligen krånglig med alla dessa verbböjningar och ackusativ- och dativändelser, men om man bemödar sig med att lära sig en handfull regler så kommer man ganska långt. Svensk grammatik är inte alls lika strukturerad och borde därför vara svårare. Svensk stavning är dessutom helt hopplös, medan tyskan är mycket mer ljudenlig. Uttalet och satsmelodin brukar också vara svårare att lära sig på svenska än på tyska. I svenskan finns ju t ex skillnaden mellan grav och akut accent (jfr anden=simfågeln och anden=den i flaskan) som ställer till det en del. :wink:

4567

Beitragvon 4567 » 4. Mai 2008 07:23

Jag tror kanske uttalet är svårast att komma till rätta med. Till exempel konsonanternas uttal, det är svårt att få till (även tvärtom naturligtvis). "En dühsk brühtning ehr zwohrarö att rehtta tiil."

Tyvärr kan jag inte bidra med några trick när det gäller att lära sig grammatiken, men minns att vi i skolan fick ha rättskrivning på ändlösa listor över ord med sje-ljudet.

Ser nu till min förskräckelse (Google är fantastiskt) att det faktiskt finns 55 (ja, femtiofem) sätt att stava sje-ljudet på svenska, och när jag läser listan finns där inga ord som jag inte instämmer i utom 'gästgiveri' (som jag uttalar med j, jästjiveri).

http://www.proz.com/forum/swedish/11673-svenskans_55_s%C3%A4tt_att_stava_sje_ljudet-.html?&print=1

:D

glada

Beitragvon glada » 4. Mai 2008 08:31

Men ärligt talat: Hur många svenska kan verkligen reglerna om tj-luden? Eller kan du svara på hur man t. ex. använder "De/Dem" eller "Före/Innan"? Det är ju ganska få som kan svara på det!

Visserligen är det inte lätt för de flesta tyskarna att lära sig att uttala visa svenska ord rätt men är det inte så att alla språk har sina knep?

Oavsett vilket språk man vill lära sig beror det väl mest på om man vill lära sig språket ordentligt. Jag har träffat många svenska i Tyskland, några var jätteduktiga på tyska, andra pratar hyfsat bra fast de har bott där i 30 år eller ännu längre.

Oliver

floweh
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon floweh » 4. Mai 2008 11:02

hej oliver, jag tycker att du är rätt när du säger det beror om man vill lära sig språket ordentligt och kanske också HUR man lär sig ett språk. tills exempel har jag börjat först när jag har kommit till sverige och det är visst enklare om man lär sig ett språk var alla pratar så hela tiden, eller om man lär sig ett språk i skolan med en ibland tråkig lärare...

jag tycker att uttal kan inte gäller här, för att uttal är ju i varje språk annörlunda och om man kan lär sig engelska uttal och franksa uttal, då kan man väl lär sig också svensk uttal (eller tysk uttal för de svenskarna) det är ju möjligt. några har problem med sånt, några har inte, men det är ju helt enkelt så. det ses ju i skolan att några elever är bra med språk och några är bra med mathematik osv

så kan man väl inte säger vilken språk är enklare, för några tyskarna skulle säga: svensk är lättre, det finns inte så mycket gramatik att lär sig och några svenskarna skulle säga: tysk är lättre för att gramatiken är strukturerad.
och tvärtom förstås.

jag själv tycker att svensk var lätt för att jag kunde tysk och engelska förut och svensk innehåller flera ord från båda språk och de svenskarna jag har träffat hittills, känner själv inte till alla gramatik och om det är en "en" eller "ett" ord, så att jag tycker det är inte så farligt om jag gör lite fel ibland ;)
men förstås vill jag lär mig allt rätt

Åse
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied
Schwedisch-Kenntnisse: Muttersprache

Beitragvon Åse » 4. Mai 2008 11:23

4567 hat geschrieben:Jag tror kanske uttalet är svårast att komma till rätta med. Till exempel konsonanternas uttal, det är svårt att få till (även tvärtom naturligtvis). "En dühsk brühtning ehr zwohrarö att rehtta tiil."

Tyvärr kan jag inte bidra med några trick när det gäller att lära sig grammatiken, men minns att vi i skolan fick ha rättskrivning på ändlösa listor över ord med sje-ljudet.

Ser nu till min förskräckelse (Google är fantastiskt) att det faktiskt finns 55 (ja, femtiofem) sätt att stava sje-ljudet på svenska, och när jag läser listan finns där inga ord som jag inte instämmer i utom 'gästgiveri' (som jag uttalar med j, jästjiveri).

http://www.proz.com/forum/swedish/11673-svenskans_55_s%C3%A4tt_att_stava_sje_ljudet-.html?&print=1

:D

Som smålänning går jag bara med på 17 av de 55. Skulle aldrig få för mig att uttala t ex mars med sje-ljud. Ni upplänningar är då bra tokiga! :wink: :D

trollebjär
Aktives Mitglied
Aktives Mitglied

Beitragvon trollebjär » 4. Mai 2008 14:14

Åse hat geschrieben: Uttalet och satsmelodin brukar också vara svårare att lära sig på svenska än på tyska. I svenskan finns ju t ex skillnaden mellan grav och akut accent (jfr anden=simfågeln och anden=den i flaskan) som ställer till det en del. :wink:

Jo, det är svårt. Tomten på tomten är mitt Waterloo. Det finns också andra uttalsproblem, som har lett till skratt hos mina kollegor. Många lador har blivit lådor, jag har en planbok istället för en plånbok och gör saker kvart i stupen istället för stup i kvarten.
Annars tyckte jag egentligen att det var ganska lätt att lära sig svenska.
Riktigt roligt, tycker jag, är dialekter. Fredrik Lindströms programm "svenska dialektmysterier" var väldigt underhållande. Det är inte så lätt med dialekt som utlänning. Att förstå dialekt är en sak, men tala dialekt är ju en helt annan. Jag blir väldigt medveten om at jag är icke-svensk när jag använder ord som "hialös" , "alika" eller "nimm" alltså skånska dialektala uttryck. Måste också medge att jag inte alltid kan uttala urskånska ord på rätt sätt, fast min svenska familj tycker att jag talar skånska. Men hallå, vem kan uttala "ålahue"- man måste väl vara född söder om Hallandsåsen för att kunna detta?
Jag har nog haft lite lättare att lära mig prata skånska, pga att jag kommer från den delen av Tyskland där man inte uttala "R" och har en fallenhet för diftonger- Ruhrområdet. En dialekt jag älskar (fast många tycker den låter lite fult-som skånskan!)! :wink:
M

Findus
Schwedenfreund
Schwedenfreund
Schwedisch-Kenntnisse: gut
Lebensmittelpunkt: Deutschland

Beitragvon Findus » 4. Mai 2008 22:16

Är svenska lätt? Det frågar mig faktiskt ganska många av de svenskarna jag träffar. Jag säger alltid att det är inte så svårt när man kan tyska och engelska. Självklart är min svenska inte perfekt efter åtta månade -hur skulle det vara så? - men jag har lärt mig jätte mycket svenska. Och jag håller med att många svenska ofta inte heller vet varför man säger nånting på en viss set och inte annorlunda. Jag tycker att svenska är ett "lätt" språk för tyska för att det är rätt lika tyska och engelska (många ord t.ex.) och grammatiken är inte so komplicerad (nästan bara grejen med "en" eller "ett"). Men det viktigaste för att lärar sig språket är att man är motiverad och försöker att använder det så mycket som mögligt i sin vardagsliv tillsammans med folk som har svenska som modersmål.
"Die Schweden sind keine Holländer - das hat man ganz genau gesehen." Franz Beckenbauer

• Vergleichbare Themen
    Antworten
    Zugriffe
    Letzter Beitrag

Zurück zu „På svenska“